Man har længe vidst, at en diæt med en høj andel protein og en begrænset mængde kulhydrat, er særdeles effektiv, når det gælder et hurtigt vægttab. Men som jeg har sagt så ofte før, er der forskel på en sund kost og en kost, der slanker.

Det er usundt at være overvægtig og sundt at være normalvægtig – det siger sig selv! Men at selve slankeperioden i sig selv er sund og uden sundhedsmæssige omkostninger, er naturligvis ren utopi. Det er hårdt for kroppen at tabe sig! Man slanker sig jo fordi kroppen mangler næring og tæger på depoterne. Det kan ikke diskuteres. Og det er selvfølgelig ikke sundt i længere perioder.

Derfor overrasker det mig ikke så meget, at et helt nyt svensk studie har vist, at den ovennævnte diætform (få kulhydrater, meget protein) kan medføre en stigning i risikoen for blodpropper med op til 62 %.

Studiet har fulgt 43.396 kvinder mellem 30 og 49 år gennem 15 år. De kvinder som skar flest kulhydrater fra og spiste tilsvarende flere proteiner, havde den største forekomst af hjerte-kar-sygdomme. Man mener, at det blandt andet hænger sammen med manglen på de mange næringsstoffer og kostfibre fra grove kulhydrater, som eksempelvis rugbrød. Det giver god mening…

Kostfibre (som hører er et kulhydrat) er alfa og omega for en god fordøjelse og et velreguleret kolesteroltal, så selvfølgelig skal man ikke nægte sin krop denne slags sunde kulhydrater gennem længere tid, bare fordi man vil tabe sig.

Lad mig slå det fast én gang for alle: Kroppen har både brug for protein, kulhydrat og fedt. Man skal bare vælge de rigtige typer, og på kulhydratsiden vil det altså sige masser af grøntsager og grove kornprodukter som havregryn og rugbrød. Og så er det ganske sandt, at man ikke taber sig så hurtigt hvis man stadig spiser disse kulhydrater under vægttabet.

Hvis du har tålmodighed med dit vægttab, kan du sagtens slanke dig mens du spiser grove kulhydrater. Det går bare lidt langsommere. Hvis du vil tabe dig hurtigt, giver det mening at skære ned på kulhydraterne, men det skal naturligvis ikke stå på i årevis. Det kan jeg godt forstå, at man kan blive syg af.

Brug din sunde fornuft, lad være med at overdrive og fornem din egen grænse mellem behovet for en slank krop på rekordtid og de sundhedsmæssige fordele der er, ved at tage det lidt mere stille og roligt.

 

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment