Gør det en forskel at vælge gluten – eller laktosefrit?

arndal opskrift salat med glaskål 2

Det spørgsmål har jeg fået fra en af dem, som jeg kostvejleder i mit boot camp forløb, hvor der dagligt sendes billeder, af hvad der indtages.

Jeg vejleder altid ud fra, hvad der er sundt og dernæst sat i relation til et evt. ønske om vægttab. At du spiser sundt er naturligvis godt, men det betyder ikke, at den kost du indtager er "gratis". Læs: at kalorierne ikke tæller. Termodynamikken kan vi ikke snyde:-) En kalorie er en kalorie uanset, hvilke kilde den kommer fra.

Så svaret på hendes spørgsmål var, at hun ikke er sundere ved, at vælge noget som er gluten- eller laktosefrit. Min holdning er, at du skal vælge gluten - eller laktose fri, hvis du lider af allergi/intolerance, hvilket kan konstateres ved en blodprøve ved lægen. Møder mange som mener de selv er i stand til, at stille den diagnose. At de får det bedre ved, at undlade disse produkter. Og min holdning er her, at det er en overbevisning de har bygget op og som de bekræfter dem selv i.

 

Har sendt nedenstående eksempler til min kunde på, hvad indeholdet er i forskellige produkter.

  • Havregryn Alm. 360 kcal pr. 100 g. Glutenfri 347 kcal pr. 100 g
  • Chocolate chip cookies; alm. 493 kcal pr. 100 g. Glutenfri 523 kcal pr 100 g.
  • Digestive kiks: alm. 463 kcal pr 100 g.  Glutenfri 483 kcal pr. 100 g.
  • Fuldkornsbrød: alm. 250 kcal pr. 100g. Glutenfri 326 kcal pr 100 g

Så selvom du føler dig sundere ved, at spise glutenfrit, så er konklusionen, at du skal bevæge dig lige så meget for at bevare/reducere din vægt, som hvis du indtager ikke glutenfrit.

Skriv en kommentar

Din email bliver aldrig delt eller videresendt.
Udfyld både navn og email.