Body Boot CampInformationKostTræning

Når du læser den overskrift, tænker du måske, at jeg har noget imod pilates. Det har jeg ikke. Men grunden til, at jeg skriver dette, er, at jeg har flere kvinder både online, i Boot Camps og i andre forløb inde hos mig, hvor pilates udgør en del af deres træningsrutine.

Pilates kan være et rigtig godt supplement til træningen, og al bevægelse man er glad for, skal man endelig fortsætte med, lige som at yoga også er godt for rigtig mange ting og også et godt supplement, hvis man i forvejen bevæger sig og laver andre former for træning.

Både pilates og yoga er godt i forhold til åndedrætsprincipper (hvis man altså udfører det korrekt) og til at gøre kroppen mere smidig.

Så det er som sagt ikke, fordi jeg har noget imod det.

Min pointe i dag handler primært om forbrænding. Og her tænker jeg på, at de kvinder, jeg har i forløb, har et ønske om at komme ned i vægt. Derfor skal jeg vejlede dem i, hvordan de på den mest effektive måde kommer ned på en normalvægt.

En del af det er, at jeg går ind og vurderer både deres daglige aktivitet hver eneste dag og hvilke træningsrutiner de har. Jeg anbefaler, at man går mindst 10.000 skridt hver dag, og det er klart, at de dage, hvor man ikke kommer op på det, kan det modsvares af, at man har trænet noget, der er effektivt. Det vil sige, at du kan have løbet i 20-30minutter, du kan have cyklet rigtig hårdt eller noget til svarende. Din dag skal aktivitetsmæssigt gå op, så du har en normal aktiv hverdag.

I dette forbrændingsregnestykke – og her mener jeg energiomsætning, altså hvor meget man er oppe at stå og bevæge sig med moderat eller høj intensitet – er pilates ikke med. Det er ikke noget, jeg har fundet på. Det kan man se, hvis man kigger i alle teoretiske bøger om forbrænding, hvor der er beregninger for, hvor meget energi man omsætter, når man svømmer, løber, cykler, spiller volleyball og så videre.

Som sagt er pilates og yoga godt for rigtig mange ting, så det er ikke, fordi jeg prøver at tale det ned. Men det er bare ikke der, hvor du har en høj energiomsætning.

For at give et eksempel: En af mine kunder, har haft min videnskabelige måler på, mens hun har dyrket pilates, og mens hun har lavet et program, der var en kombination af styrke- og konditionstræning. Jeg havde prøvet at forklare hende, at man forbrænder markant mere ved den sidste form for træning, men det var først, da jeg viste hende de tørre tal, at hun blev overbevist.

Hun forbrændte rent faktisk tre gange så mange kalorier på en time i mit center, som hun gjorde på en times pilates.

 

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment