Indsatsen – når vi er vores egen værste fjende

Af Arndal Spa d. 24. april 2020

Processen i sig selv er ikke altid en fest. Når man skal lave en sundhedsforandring fx tabe sig, vil vi opleve, at det i perioder er vanskeligt og udfordrende.

 

Og det er helt normalt for reelt er der tale om en præstation. For dét som er nemt for os er jo det vi gør i dag (indenfor komfortzonen), og det har givet os de resultater, vi har i dag. Så hvis vi skal forandre resultaterne, er vi nødt til at forandre processen – og det er ofte forbundet med vanskeligheder, eftersom det ikke er noget, der falder os naturligt.

 

Fx hvis man skal tabe sig, så vil der være dage man har lyst til at blive i sofaen med en slikpose. Der skal man nødt til at have noget viljestyrke (mentalstyrke) til både at kunne modstå fristelsen til slik og mobilisere energi til at træne selvom man ikke gider.

 

Nogen taler om at mentalstyrke konstitueres af 3 former for styrke:

  1. Den langsigtede drøm (målet: I Want, den dybe længsel – at tabe mig)
  2. (I won’t) at man er i stand til at nægte sig selv noget, man umiddelbart har lyst til, som ikke gavner den langsigtede drøm.
  3. ( I will) at man kan mobilisere vilje til at gøre noget, man ikke har lyst, som gavner den langsigtede drøm.

 

Vi har altså brug for mentale styrke, når vi skal arbejde med vores indsats!

 

En indsats er ikke altid lysbetonet. Og det er heller ikke altid at vi føler os motiverede for at gøre det rigtige. Motivation er en svingende størrelse.

 

Det nytter altså ikke noget hvis vi forventer at en indsats altid er forbundet med lyst eller båret af motivation. For det er den ikke. Så lyst eller motivation kan vi ikke bruge som bærende kraft for indsatsen. Her har vi brug for mental styrke. Dvs. at vi kan lære at gøre ting, som er rigtige selvom de hverken er båret af lyst eller motivation. Man kan sagtens have modsatrettede følelser for noget og alligevel gøre det rigtige. (det gør voksne hver dag)

 

En måde at udvikle mental styrke er bl.a. at finde ud af hvordan man kan betragte vejen til målet/indsatsen som meningsfuld. Dvs. hvordan kan processen repræsentere noget, vi gerne vil være eller ”stå for” uanset hvad vi føler af pres i præstationsøjeblikket.

Det er vigtigt især når vi møder svære tanker og følelser, som skubber os ud af kurs (fx manglende motivation eller fristelser) i forhold til vores langsigtede mål. (kortvarig belønning)

 

Fx jeg vil gerne tage ansvar for mig selv herunder min sundhed.  Indebærer at jeg bevæger mig og spiser sundt for at undgå at jeg jamrer over min vægt og en dag skal have nye hofter.

 

For det vi skal gøre føles måske ikke ”rart” i præstationsøjeblikket, men det kan stadig være meningsfuldt at handle i tråd med den person man gerne vil være.

 

Det, der forhindrer os i at yde en god indsats, er altid mentale udfordringer. Manglende mental styrke dvs. når vi mister blik for hvad der er vigtigt i det større billede og handler på impulsive tanker og følelser.

Nogen vælger en ANNA løsning. Jeg vælger mening. Ellers er indsatsen utilstrækkelig og vi bliver ofre for vores følelser.

 

Indspark fra psykolog Sisse Find Nielsen til mit online kostforløb. Mit 12 ugers forløb indeholder udover 4 timers video undervisning med mig også 3 timers lydfil med Sisse Find Nielsen.

 

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *