InformationKost

Sådan lød overskriften på en artikel jeg læste i Jyllandsposten. Og den fik mig til at smile, da det er en af mine grundlæggende regler, at sætte fokus på hovedmåltiderne og ej gå og snacke ind i mellem. Som artiklen fremover, så er der opstået en hel ny kultur og ikke mindst en hel række produkter, som bygger på, at du indtager dem indimellem dine hovedmåltider. Indhold og emballage ligger op til, at du kan indtage det, mens du er i gang med noget andet. Dvs. det er ikke noget du behøver en kniv og gaffel til.

I bogen jeg skrev med Anders Lund Madsen skrev jeg følgende om snacks:

Drop snacks og mellemmåltider

Mandler, en banan, en smoothie, et par riskiks, et stykke chokolade, vindruer, en ostemad, en proteindrik og et halvt stykke kage. Mellemmåltider og snacks kan løbe op i rigtig meget (unødvendig) mad og energi (kalorier).

Snackeriet bliver nemt en vane, hvor man spiser uden at have et reelt behov for mad. Derfor anbefaler jeg, at du vænner dig til at spise tre måltider om dagen.

Som udgangspunkt er der ikke noget problem i at spise et mellemmåltid, hvis det er sundt, og dagens samlede energiindtag (kalorier) ikke bliver for højt. Men der er gode argumenter for at vænne sig af med det.

Jeg kan godt forstå, hvis du bliver lidt for virret nu, for vi har ofte fået at vide, at man skal „holde forbrændingen i gang“ ved at spise mange gange i løbet af dagen. Men den lille smule som forbrændingen øges ved at spise et måltid, kan på ingen måde indhente de ekstra kalorier, som et normalt mellemmåltid ville indeholde. Og som Bente Klarlund Pedersen skriver i sin bog „Sandheden om sundhed“, er der ikke dokumentation for, at det er bedst at spise mange måltider om dagen: „Langt de fleste danskere har en forestilling om, at man skal spise tre hovedmåltider +/- mellemmålti- der. Der argumenteres gerne og ofte for, at det er vigtigt med flere måltider om dagen. Men jeg har svært ved at finde den videnskabelige baggrund for, at vi skal spise tre hovedmåltider og ikke to eller fire eller noget helt tredje“. (Klarlund Pedersen, 2010).

Franskmændene er gode eksempler på, hvordan det kan fungere at spise tre måltider om dagen. De spiser en kost, som indeholder croissanter, foie gras, fløde, fed ost og vin. Denne kost er netop fyldt med mættet fedt, som er en væsentlig risikofaktor, når det gælder udviklingen af fedme og hjerte-kar-sygdomme. Så hvor- for bliver de ikke kollektivt tykke og falder om på stribe af hjertestop?

Det har undret og undrer stadig forskere, og der er endnu ikke fundet en entydig forklaring på det, som kaldes „Det franske paradoks“. (Re- naud m.fl., 2004). Men en del af paradokset kan forklares med, at franskmændene er gode til „lidt, men godt“ og „alt med måde“. De drikker ét glas vin til maden, de spiser måske én crois- sant om morgenen, men så står den også på salat (med protein) til frokost. De spiser én por- tion og mestrer mådehold, og mellemmåltider og snacks er i det hele taget ikke en del af den franske madkultur. Så lær af franskmændene – spis og nyd livet, men lær at mestre mådehold. Noget andet og meget, meget vigtigt er din oplevelse af at spise. Hvis du spiser alene, stående og måske af engangsemballage, får du ikke den samme oplevelse af at have fået et rigtigt måltid, som hvis du spiser siddende af tallerkener sammen med andre. (Wansink m.fl., 2009).

Så lad derfor dagens 3 måltider være en pause, hvor du nyder, får kroppen ladt op – og samtidig styrker dine relationer. Spis derfor tre måltider om dagen, som er sat rigtigt sammen af kulhydrat, fedt og protein. Det vil holde dig mæt længe, og du vil opleve en naturlig sult op til det næste hovedmåltid. ”

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment