Kost
Jeg anbefaler alle at spise animalsk protein, og derfor fraråder jeg altid folk at leve rent vegetarisk. Men er du villig til at spise æg, mælkeprodukter og selvfølgelig supplere med bælgfrugter og eksempelvis tofu-pølser, så kan du sagtens leve „vegetarisk“.
Spiser du fisk, som det eneste animalske protein, er der heller ingen problemer. Du behøver altså ikke at spise firbenede dyr og fjerkræ, men animalsk protein i form af fisk, mejeriprodukter eller æg, er i min optik nødvendigt for en sund krop.
Og det var min faglige forklaring som jeg netop har skrevet i bogen “Fra fedeabe til lækkermås”. En sjov historie er, at jeg selv har været vegetar i flere år. Det var jeg da jeg var ganske ung og boede på landet. Dels kunne jeg ikke lide at spise de dyr jeg passede. Og dels synes jeg kød var ulækkert. Kød i min barndom var meget sammenkogte retter. Og den dag i dag hader jeg sammenkogte retter. Derfor holdte jeg mig for det meste til brød og grønsager. Massere af brød. Som for det meste var hvide hattingsflutes.
Da jeg på et senere tidspunkt begyndte at træne meget blev jeg i den forbindelse sendt til en diætist. Og konklusionen var at jeg var i underskud af protein og også en del vitaminer og mineraler. Han fik mig overtalt til at spise fisk. Og uden at overdrive, så kunne jeg mærke forskel i mit energiniveau efter et par dage.
At være vegetar kræver at man er super god til at sætte sin kost sammen, så man får nok næringsstoffer. Og dette være sig både protein, vitaminer og mineraler.
Udover min egen historie, så har jeg mødt flere der er vegetarer som jeg var i mine unge år. At det lidt er en religion. Man spiser jo ikke den ko man har fodret:-) Og så kommer man altså meget let på glatis i forhold til næringsstofferne.

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment