Trang til sødt og menstration

Af d. 3. september 2012

Hvis du oplever en stor trang til søde sager op mod menstruationen, så er du bestemt ikke alene. En del af årsagen findes i at vi ofte bliver lidt utilpasse både fysisk og psykisk – og så er det at trøstespisningsfænomenet kommer på banen.

Desuden har du brug for lidt mere energi end normalt i denne periode, og det er en anden del af årsagen til at sukkertrangen melder sig. Men du gør dig selv en stor tjeneste ved at holde dig fra sukkeret. Sukkerindtag medfører udsving i blodsukkeret og dét medfører humørsvingninger som igen får en yderligere spisetrang frem hos de fleste.

Det bedste du kan gøre er at passe din nattesøvn, spise masser af grøntsager samt højkvalitets fisk, fjerkræ og kød til de tre hovedmåltider. Så får du den energi og næring som kroppen har brug for. Hvis du bare SKAL have noget sødt, bør du skifte kagen ud med lidt lækkert frugt og derefter gå en tur. Frisk luft og lavintensiv bevægelse (som fx gang, svømning og rolig cykling) er meget effektivt mod menstruations-ubehaget i krop og sind – og så er det lige til at overkomme selv når den super hårde træning føles uoverkommelig.

 

 

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.