Kost
  • Nyt studie viser, at intens motion ændre kroppen og musklerne på et molekylært niveau, som mildere motion ikke kan matche.
  • The Scripps Research Institute i Florida studerer, hvordan intens motion kan have en måske unik effekt på kroppen og især det cellulære niveau.
  • Undersøgelser af gående viser, at gående med et friskt tempo lever længere end gående med et mere afslappende tempo, på trods af samme energi forbrug/udgift.
  • I dette forsøg kigges der på det sympatiske-nervesystem, som bruges, når mennesker bliver udsat for stress eller fare.
  • Ved sådanne situationer udgiver systemet katekolaminer (adrenalin og noradrenalin), som giver hurtigere hjertepumpen, højere opmærksomhed og muskler gøres klar.
  • Ved stress aktiveres proteinet CRTC2 også, som har effekt på brugen af blodsukker og fedtsyre.
  • Forsøget har fokus på katekolaminerne og protein CRTC2, som begge findes i mennesker og mus. Derfor er mus valgt til forsøget.
  • Deres hypotese var, at intens motion ville virke som en form for stres og dermed sætte katekolaminer og CRTC2 igang og give en unik effekt på kroppen.
  • De mente ikke, at det kunne være rigtigt at det slet ingen effekt havde.
Forsøget:
1. Opdrætte mus med mere CRTC2 protein end alm. mus
2. Musene fulgte et løbe program på bånd.
Resultat: Hos musene med mere CRTC2 protein var deres udholdenhed steget med 103% – de alm mus havde kun en stigning på 8,5%.
Udover dette havde de opdrættet mus fået strammere og større muskler, og deres krop var mere effektive til at frigøre fedt fra muskler til brændstof.
  • Når CRTC2 proteinet modtog signaler fra katakolaminerne, ville det sende kemiske beskeder til muskelcellerne, som derfor sættes igang og resultere i større og stærkere muskler. Altså havde katakolaminerne en effekt på kroppen.
  • – Dr Conkrigt: No pain, No gain – er ikke helt forkert. Katakolaminerne frigives kun ved motion kroppen oplever stressfuld – altså intense motion.
  • Uden intens motion ville katakolaminerne ikke frigives, og der ville ikke gives besked til CRTC2 proteinet og videre til musklerne.
 Musklerne vil dog godt kunne ændre sig ved let motion, men ikke med det samme gode resultat som ved træning med høj intensitet.
Det betyder også, at når rutinen er blevet velkendt, og derfor ikke hård på samme måde mere, skal intensiteten op.
Ud af komfort zonen = unikke resultater.

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment