Træn dig til tops – karriere og sundhed hænger sammen

Af Lotte Arndal d. 4. august 2020

Jeg møder folk, som har enorm succes i deres karriere og klarer sig virkelig godt. De er dygtige til at styre en virksomhed, og de er gode forbilleder for en masse medarbejdere. Men når jeg så sidder med den på tomandshånd, så viser det sig, at kroppen ikke altid har det godt. Der mangler simpelthen balance. Derfor er det så vigtigt, at der allerede fra begyndelsen af karrieren er fokus på krop og sundhed. 

Det har gennem årene undret mig, at der kan være så meget fokus på, at karrieren kører, men at det sker på bekostning af vores sundhed.

Det er jo ikke unormalt, at man konsulterer en erhvervspsykolog eller en coach, når man er på vej op ad karrierestigen, er i et udviklingsforløb, eller bliver stressramt. Og der bliver da også ofte spurgt til sundhed. Men så strander den ofte der, og bliver ikke fulgt til dørs af hjælp til 

hvordan deres krop kan holde til karriereambitionerne, så de bliver opfyldt, uden at det går ud over sundheden.

SUNDHED OG KARRIERE GÅR HÅND-I-HÅND

Og ja, det er svært at få kabalen til at gå op, hvis man ikke har indsigten omkring egen sundhed og får den rette hjælp til at sætte fokus på den og evt. ændre vaner. 

Derfor klappede jeg også i mine hænder, da jeg tilbage i januar blev spurgt, om jeg ville være sundhedsrådgiver, som en del af lederudviklingsprogrammet ”Akademiet for Signaturpræstationer”. Programmet henvender sig til ledere, der ønsker at lære og træne de 5 færdigheder som skal til for at præstere optimalt. 

Én af færdighederne er ENERGI. Har du ikke energi, kan du umuligt nå dine karrieredrømme. En af måderne at få energi på er, at kigge på de fysiske parametre. Og en måde at få et korrekt og konkret billede af ens fysiske tilstand er igennem data opsamlet af en døgnrytmemåling.

Som led i lederuddannelsen kommer lederne til mig hos Arndal og får lavet en døgnrytmemåling, som over 7 døgn måler bl.a. søvnkvalitet, -mængde, energiomsætning mv. Den indsamlede data sætter mig i stand til at give lederen en konkret personlig. Dels om status qvo, men endnu vigtigere hvilke fysiske parametre han/hun kan optimere, for at få mere energi og dermed bedre mulighed for at præstere optimalt. Det handler også om at blive bedre til at håndtere livets udfordringer – også i pressede situationer – og dermed undgå stress. I videoen her kan du høre hvad nogle af deltagerne i forløbet siger om den værdi de har fået ud af målingen: Klik HER.

De fleste af dem, jeg taler med sundhed om, fortæller, hvor meget de spiser. Men faktisk er bevægelse det helt afgørende i forhold til sundhed. Det er ikke, fordi jeg vil negligere kosten, men der er en grund til, at der er så meget fokus på bevægelse. For daglig bevægelse er nøglen til vores fysiske og psykiske velbefindende. 

De målinger, jeg foretog på deltagerne, holdt jeg op imod Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Og der var virkelig mange, som faktisk lå et godt stykke under de anbefalinger, Sundhedsstyrelsen giver. Nogle af dem fik heller ikke søvn nok, da søvnen var der, hvor de kunne hente nogle timer til arbejde og familieliv. 

Selv om vi ved, at mangel på god søvn kan have store konsekvenser for både hjerne og krop, er det altså stadig søvnen, der må stå for, hvis det hele skal gå op. Så opgaven var at give deltagerne feedback på, hvor langt de lå fra de sundhedsmæssige anbefalinger, og hvordan kunne de forbedre deres sundhed, så det også havde en god effekt på deres familieliv, karriere og almindelige velbefindende. 

Der er mange måder at holde sig i form på. Man behøver ikke at melde sig ind i mit eller et andet fitnesscenter. Man behøver heller ikke at flytte bildæk og løbe maraton. Man skal finde det, der passer til temperament og liv; gåture, tennis, badminton, roning, cykling … det vigtige er, at der kommer bevægelse ind i dagligdagen – og at bevægelsen passer ind i dagligdagen. Nogle bor for langt væk til at kunne cykle på arbejde, nogle skal hente små børn lige efter fyraften, nogle har udlandsrejser og andre kan have rigtig lange arbejdsdage. Der kan være alle mulige grunde til, at der er brug for en, der kan vejlede en til, hvordan det skal kunne hænge sammen.

Jeg oplevede, at deltagerne fandt det meget brugbart, at der var en specialist, der havde sat sig ind i deres specifikke situation og kom med råd og vejledning ud fra det. Fordi de var en del af et lederudviklingsprogram var de også med på, at vores time skulle bruges effektivt, så det var lige på og hårdt. Det var fakta, oplysning, koncentreret og løsningsorienteret.

Det handler jo i bund og grund om, at vi når de mål, vi har sat os. For de flestes vedkommende er det at nå langt i karrieren,  og få et godt og langt liv. Men det skal ikke ske på bekostning af vores sundhed. For karriere og sundhed går hånd i hånd, Man skal udvikle sig selv og nå toppen af sin karriere i en sund og velfungerende krop. er en 

Og man behøver hverken at meditere, gennemføre en ironman eller kun spise salat og tun for at nå det mål. Balance er ikke at komme ud i ekstremer. Balance er at finde ud af, hvordan man kan være sund, have et godt familieliv og få opfyldt sine karriereambitioner på en gang.

Det kan lade sig gøre. Det kræver hverken blod eller tårer. Blot lidt sved.

Bare spørg lederne på Akademiet for Signaturprogrammet.

Læs mere om Arndals døgnrytmemåling HER:

Læs mere om Akademiet på hjemmesiden: Klik HER. www.afsp.dk eller LinkedIn-siden ”Akademiet for Signaturpræstationer”

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

1 komment

  1. Tak for rigtig godt samarbejde Lotte. Vi sender med glæde ledere fra Akademiet i din retning ifm. Modul 2. Deres Drøm, Mindset, Fokus og Selvtillid bliver langt nemmere at arbejde med når Energien er der til det. (www.afsp.dk)