CoachingTræning
Der er en direkte sammenhæng mellem åndedrættet og stress. Når kroppen er i alarmberedskab, viser det sig nemlig i den måde, du trækker vejret på. Langt de fleste af os trækker vejret overfladisk, og det understøtter og fremmer en følelse af stress. Jeg bruger ofte et billede med en løve og en zebra for at forklare, hvordan vejrtrækning og det autonome nervesystem hænger sammen. Det autonome nervesystem består af det sympatiske og parasympatiske nervesystem. De har forskellige opgaver i kroppen, og begge er vigtige, men i et travlt liv med karriere, familie og høje krav er det sympatiske nervesystem ofte aktiveret langt oftere, end det er hensigtsmæssigt. Når zebraen opdager, at løven er efter den, vil det sympatiske nervesystem helt automatisk sætte ind og producere stresshormonerne kortisol og adrenalin. Det hjælper zebraen til at flygte så hurtigt som muligt. Det sympatiske nervesystem hjælper os altså til at reagere hurtigt i farlige og pressede situationer. Det er yderst hensigtsmæssigt, at vi er i stand til at agere på et splitsekund i faretruende situationer. At vi kan sætte os op til krævende opgaver, hvor vi skal være opmærksomme og præstere mere end vi er vant til – til eksamen, et vigtigt møde, eller hvis du er i fare.
Det er ikke usundt for kroppen, at det sympatiske nervesystem er aktiveret, hvis du eksempelvis en gang om ugen står overfor en stor udfordring, hvor du skal præstere. Men hvis det overstimuleres på grund af langvarig fysisk eller psykisk stress, slider det på kroppen, og du får svært ved at komme ud af det igen og falde til ro. Blodtrykket stiger, fordøjelsen nedsættes og blodcirkulationen mindskes. Åndedrættet forbliver i den øverste del af brystet, overfladisk, kort og hurtigt. Derfor er det vigtigt at opdyrke og fremme det parasympatiske nervesystem i en presset hverdag. Det virker nemlig – modsat det sympatiske nervesystem – beroligende. Det sænker hjerterytmen og blodtrykket samtidig med, at fordøjelsen og optagelsen af næringsstoffer bliver øget. På savannen har det parasympatiske nervesystem optimale betingelser, når zebraen græsser med flokken i eftermiddagssolen – og der ikke er en løve i miles omkreds. Det er nemlig især under afslapning, spisning og søvn, det dominerer og giver plads til kroppens hvile og genopbygning. Derfor skal du være opmærksom på dit åndedræt.
Det er helt centralt for dit velbefindende. En effektiv måde, hvorpå du kan skabe mere ro i dit system,
er ved hjælp af din vejrtrækning.
(Hertel, 2010. Bjarkram, 2004)
Hertel, Benedikte: “Vejen ud af stress”. 2012

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment