KostTræning

Jeg har virkelig mange, der sender mig spørgsmål om kvinder og overgangsalder. Jeg har igennem de sidste mange år hjulpet mange kvinder i overgangsalderen, som har deltaget på min 12-ugers Boot Camp. Og ikke mindst har jeg mange kvinder, som enten er eller har været i overgangsalderen, som er medlem i mit fitnesscenter.

Dette indlæg er en kombination af videnskabelig information og min egen empiri, som er ganske stor; hvis jeg kigger de sidste 10-15 år igennem i forhold til, hvor meget jeg har analyseret af kostdagbøger, døgnrytme- og aktivitetsmålinger, fedtprocent, styrke- og konditest for kvinder mellem 40-60 år, så har jeg en database, som ville gøre enhver forsker misundelig.

Hvis jeg skal starte med de videnskabelige, så er det bedste i forhold til træning at træne med høj intensitet. Det vil sige træning, hvor man er anaerobisk, det vil sige, at man arbejder uden ilt, og man er ikke i stand til at føre en normal samtale imens.

 

Faktum er, at når vi rammer årgangsalderen taber vi muskelmasse. Så der skal trænes for at opretholde eller måske endda øge den en smule. Træning ved høj intensitet kan som sådan ikke erstattet tabet af østrogen, men et studie af Ylva Hellsten, professor i integreret fysiologi på Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet skriver:

»Træning ved høj intensitet giver nogle af de samme signaler til kroppen, som østrogen gør. Signaleringen kommer igennem aktivering af musklerne, og derfor kan motion, ligesom østrogen, beskytte blodkarrene og samtidig forhindre tab af muskelmasse«, siger hun.

Hun er en af forskerne bag et studie, der for nyligt blev udgivet i det engelske medicinske tidsskrift The Journal of Physiology.

I forhold til artiklen, er der visse udfordringer for kvinder, der er i overgangsalderen.

Jeg møder virkelig mange kvinder, der ikke kan lide at træne hårdt. Eller som føler, at de træner hårdt, men når jeg måler dem, er intensiteten overhovedet ikke deroppe, hvor det i teoretisk forstand kan karakteriseres som intensiv træning.

Den overordnede udfordring for en kvinde omkring 50-års alderen og op, er, at hendes hverdag i forhold til bevægelse har ændret sig markant. Det gælder for de fleste kvinder. Der er selvfølgelig nogle, der bevæger sig lige så meget, som da de var yngre. De fleste kvinder har i 20-30 års alderen fået masser af motion ved at hente, bringe, lege og løbe rundt med deres børn, men når de nærmer sig midten af livet, er det for de flestes vedkommende mere behageligt, forstået på den måde, at man har ikke så travlt, man har råd til at købe den rødvin man godt kan lide, og der er lidt mere hygge med maden i stedet for den travle hverdag, man havde med børnene, da man var omkring de 30.

Min pointe er, at kvinder i overgangsalderen har generelt et bevægelsesmønster, der ser meget anderledes ud, end da de var yngre. De kommer til mig og siger ”Lotte, det er (overgangs-)alderen og kroppens skyld, at jeg har taget på”.

Selvfølgelig sker der forandringer med kroppen, jo ældre vi bliver. Det er ikke det, jeg underkender. Men de underkender fuldstændig, at de oftest har lullet sig ind i en ikkeaktiv livsstil. Hvis jeg kigger på de hundredevis af kvinder i overgangsalderen, jeg har haft igennem hos mig, så er der praktisk taget ingen af dem, der bevæger sig nok. Her tænker jeg på, om man har været i bevægelse gennem hele dagen, om man har siddet ned det meste af tiden, hvor meget let og moderat aktivitet, man har, og så ikke mindst om man kommer op i og får den effektive træning med høj intensitet.

Så er der også maden. Igen er der også mere hygge her. Der er flere venindesammenkomster, der er flere rejser, flere restaurantbesøg. Man hygger sig generelt mere i livet.

Alt det her gode mad og hygge, som oftest er forbundet med kalorier og lavere aktivitet er virkelig ikke en god kombination. Jeg ser også, at flere kvinder i overgangsalderen drikker mere. Så tænker du ”Gud, siger Lotte, at kvinder i overgangsalderen er alkoholikere?”. På ingen måde, men der er meget alkohol. For det er hyggeligt med lidt vin eller en cocktail. Det kan være, at der er tre dage om ugen med alkohol. Nogle gange fire dage. Noget af det er hygge, men noget af det kan også være, at livet måske ikke helt ser ud, som man gerne vil have det, og så føler de fleste af os, at det hjælper, at man lige tager et glas vin eller en gin og tonic eller to-tre andre drinks. Jeg ser i hvert fald, at rigtigt mange af de kvinder, jeg vejleder, der er i midten af livet, at alkohol indgår mere og oftere end hos kvinder i 30’erne.

Så manglende bevægelse, for lav intensitet i træningen, dårlig søvn på grund af hormoner, ”hyggelig” usund mad og mere alkohol er virkelig en dårlig kombination.

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment