Tag en pause, hvis du bliver fristet

Af d. 16. april 2014
Du kan arbejde med kontrol på en positiv måde ved at „holde pause“. (McGonigal, 2013). I stedet for at følge dine impulser
skal du give dig selv en pause, når du bliver fristet. Herfra kan du vælge at „gå væk“ fra fristelsen med din stolthed intakt.
Mit råd er, at når du eksempelvis er på vej ind til bageren, skal du tænke: „Har jeg lyst til kage om 20 minutter, så tager jeg
dialogen igen“. På den måde nægter du ikke dig selv noget, og efter 20 minutters betænkningstid kan de fleste
lade være og bevare fokus på deres mål – sundhed. Men husk, det handler ikke om, at du ikke må spise kage.
Men den kage du spiser, skal være et bevidst og positivt valg. Ikke én, du hugger i dig, fordi du bukker under for fristelsen.
Hvis du virkelig har lyst til kagen efter 20 minutter, må du gøre op med dig selv, om den skal være en del af din kvote af mad,
som ikke nærer, men bringer nydelse. Og vælger du det, skal du give dig selv lov til at nyde den 100 procent.
McGonigal, Kelly: ” The Willpower Instinct”. 2013

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.