Sunde supper

Af d. 25. januar 2013

Jeg elsker supper. Især om vinteren når det er koldt og man har brug for noget smagfuldt, at varme sig på.

Det er samtidig en genial måde at få spist sine grøntsagsrester, hvis man ikke lige kan finde anden anvendelse til dem. Man kan få en god suppe ud af stort set hvad som helst inden for grønsagsfeltet.

Man skal bare være opmærksom på, at supper ikke mætter særligt længe, hvis den er helt flydende. Så forlader suppen  nemlig mavesækken hurtigere end hvis der var fast mad til stede.

Dette kan man undgå ved at lade nogle af grøntsagerne være ublendede eller ved at tilføre noget lækker protein i form af fisk, kød eller fjerkræ. På dén måde sørger man også for at leve bedre op til anbefalingerne for fordeling af makronæringsstofferne (fedt, kulhydrat og protein).

En helt anden fordel ved at spise sine grøntsager som supper er, at de vitaminer, som ellers ville ryge ud med kogevandet, stadig er til stede i dit måltid, da vandet i supper indgår i selve måltidet.

Selvfølgelig vil der være et mindre vitaminspild som følge af opvarmningen, men det kan nu engang ikke undgås, når man laver varm mad.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.