Sukker og aldring af Læge Marie Louise von Sperling

Af d. 18. august 2014

Læge Marie Louise von Sperling har skrevet en spændende passage i hendes seneste bog “Anti-age” omkring sukker og aldring, som jeg synes du skal læse.

“Noget af det vigtigste, du kan gøre for at bremse din aldring, er at holde igen med hvidt sukker og forarbejdede kulhydrater. Det vil sige helt at undgå sukker i kager, kiks, ketchup, slik, sodavand, is, desserter samt i hvidt brød, pasta og morgenmadsprodukter som chocopops, cornflakes, croissanter og wienerbrød.

Hvidt sukker og raffinerede kulhydrater danner aflejringer af “karamel” i kroppen. Det sker, når sukker i fri form binder sig direkte til proteiner eller fedt i en proces, der medfører dannelse af skadelige sukkerforbindelser i kroppen. Processen hedder glykosylering, og det er den samme karameliseringsproces, der sker, når du bruner kartofler juleaften eller branker kød på sommergrillen.

De skadelige forbindelser hedder AGE-molekyler, (advanced glycation endproducts). Og at molekylerne hedder AGE, passer godt på det, de gør i din krop, nemlig sætter skub i aldringen. Det sker ved, at de direkte nedbryder elastiske fibre i huden, er grobund for akne, danner aflejringer i blodkarrene, i hjernen og i kroppens binde- og nervevæv. Ud over at huden bliver slap og irriteret, øger ophobning af AGE-molekyler risikoen for sygdommen som diabetes, forhøjet blodtryk, blodpropper, betændelse, demens og kræft.

Pas på det hvide sukker!

  • 1 stor pose bolsjer indeholder lige så meget sukker som 20 agurker.
  • 1/2 liter sodavand indeholder lige så meget sukker som 4 store hoveder broccoli.
  • 1 stykke fyldt chokolade indeholder lige så meget sukker som 3 bakker frisk spinatsalat.
  • 1 flaske ketchup indeholder lige så meget sukker som 5 bakker cherrytomater.
  • 1 lille stykke wienerbrød indeholder lige så meget sukker som 1 hel vandmelon.

Side 117 – “Anti-age – træk 10 fra din alder”. Politikkens Forlag

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.