Træning
Jeg har kvinder, der opsøger mig fordi de mener de har fået en skade, når mavemusklerne har delt sig. Også selvom det er flere år siden de har født. Det kan sagtens lade sig gøre at få maven flad igen. Kommer snart med et online forløb, der henvender sig til alle kvinder, der ønsker at få flad mave. Født eller ej.
Overlæge Charlotte Wilken-Jensen har skrevet nedenstående indspark i forbindelse med den dialog hende og jeg har haft om kvinder, fødsler og ønsket om den flade mave. Det findes nemlig virkelig meget ikke videnskabeligt materiale på market og synes det er så ærgerligt at kvinder bliver snydt på den måde.
Charlotte skriver:
 
“Det er trist, når der spinde guld på noget, der slet ikke er problem, og at der altid er nogen, som hopper på udokumenterede påstande, der præsenters som viden.
 
Delte mavemuskler synes at være et ret pludseligt nyopfundet problem blandt kvinder, der har født. Og det til trods for at vi har født børn som nu i tusindvis af år. Man kan derfor kun undres. Det er efterhånden blevet en hel industri, og der er mange unødigt bekymrede kvinder, som tror at det kan få negative konsekvenser for dem, at de buler lidt på maven på grund af den naturlige afstand, der ofte kommer mellem de lige mavemuskler efter en graviditet. Det er der nemlig intet belæg for, at der kan, og det rigtige er, at informere kvinderne, om det helt normale i tilstanden og berolige dem med, at hovedparten af kvinder, som har født, har en rectus diastase latin for delt mavemuskler), som forsvinder helt af sig selv, og de kan bevæge sig normalt uden gener, også selvom der fortsætter med at komme en lille bule mellem mavemusklerne, når de træner eller bare spænder dem.
 
Evidensen på området er så svag, at det nærmer sig kvaksalveri at behandle fænomenet, og der er ingen evidens for at træning afhjælper delingen af mavemusklerne.
 
Så hvis vi kan få hysteriet omkring dette fænomen manet i jorden, vil det være godt for mange kvinder.
 
Så lad os arbejde på det og samtidig huske at fortælle kvinderne, at det nok nærmere er deres bækkenbund, som de skal bekymre sig for og koncentrere sig om at træne både før og efter graviditet og fødsel.”

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment