Steg i smør eller kokosolie

Af d. 26. september 2014
Jeg anbefaler altid, at man steger i smør eller kokosolie, fordi disse typer fedt er rig på mættet fedt, som kan holde til stegetemperaturen uden at ændre kemisk struktur og blive usunde. Raps- og olivenolie er ikke velegnet til høj opvarmning og derfor stegning. Det skyldes, at de netop er rige på de sunde flerumættede fedtsyrer, som risikerer at danne sundhedsskadelige transfedtsyrer under høj temperatur. Så brug hellere disse olier „rå“ til dressing. (Mozaffarin og Clarke, 2009). Kødet, grøntsagerne eller fisken optager en meget lille mængde af fedtstoffet på panden. Hvis man steger 100 g kød i eksempelvis smør, vil man typisk kun få ½–2 g fedt ekstra. Så der er ingen grund til bekymringer i forhold til mængden af mættet fedt. (Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, 2009).
Fedtstof – 3 væsentlige pointer:
• Få rigeligt med Omega-3 fedtsyrer
fra fede fisk eller/og olieshots.
• Steg i kokosolie og smør.
• Spis ikke mere end syv nødder og en halv
avocado om dagen, hvis du vil tabe dig.
Mozaffaring, D. og R. Clarke: “Quantitative effects on cardiovascular risk factors and coronary Heart disease risk
of replacing partially hydrogenated vegetable oils with other fats and oils”.
European Journal of Clinical Nutrition, 63, s. 22-33. 2009
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, 2009.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.