Spis dig til flot hår

Af d. 1. september 2013

Jeg bad Stina Dannerfjord – klinisk diætist hos Arndal – om at liste et par gode råd om kost i forhold til flot hår.

Se hendes råd nedenfor.

  • Protein, (kød, fisk, bønner)
  • Fede fisk for at få omega-3 fedtsyrer
  • Nødder (B, B6, biotin, inositol, folat og zink)
  • Brune ris (og eller hele/grove kornprodukter (zink og Silicium))
  • Grønkål/mørkegrønne salater (B, B6, inositol, folat, zink)
  • Sojabønner, gerne de grønne – er meget rig på zink og E-vitamin.

Nedenstående er min begrundelse for min udvælgelse af nævnte fødevarer.

Protein skal der til for at opnå en god hårvækst. Mange kvinder får for lidt protein og man kan roligt spise 25-30% protein dagligt.

Omega-3 fedtsyrer indgår i cellemembranerne og er derfor nødvendig for optimale funktioner af alle celler – specielt i huden, men så sandelig også håret.

B-vitamin, herunder biotin, B6, folat og inositol er afgørende for hårvæksten.

Af mineraler kan nævnes Zink, svovl og silicium og også disse er meget afgørende for hårvæksten.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.