Sover du nok?

Af d. 17. oktober 2011

Mange af kroppens skavanker og ubalancer kan henledes til mangel på søvn. Rigtig mange mennesker stresser i hverdagen og sover generelt for lidt. I hvert fald undervurderes søvnens betydning ofte. Du kender det sikkert selv. Lange arbejdsdage, man sidder foran computerne om aftenen, kommer sent i seng og tidligt op. Børnene er syge og vågner om natten etc. Men hvorfor er søvn så vigtig, og hvad er det egentlig, der sker i kroppen?

Det væsentlige er, at det under søvnen, at vores kroppen regenerer sig selv. Undersøgelser viser, at den ”fysiske reparation” finder sted i kroppen mellem kl. 22 og 02. Efter kl. 02 er reparationen primært fokuseret på den mentale del, indtil vi vågner. Har du meget arbejde, er det derfor anbefalelsesværdigt at gå tidligt i seng og stå tidligt op, i stedet for omvendt! På sigt vil du kunne mærke forskellen. For går du generelt sent i seng, mister du ganske enkelt de afgørende timer for ”fysisk reparation” og regenerering af kroppen, hvilket er afgørende set i forhold til en krævende hverdag.

Kroppens døgnrytme

Det interessante er, at selvom vi befinder os i det 21. århundrede, følger vores krop stadig det samme ur som i jernalderen. Dvs. at menneskets behov for en døgnrytme, der følger solen og planeterne stadig gør sig gældende.

Når din krop udsættes for lys, det være sig naturligt eller elektronisk lys, har det en indvirkning på din krop. Når lys påvirker din hud og dine øjne, sker der en hormonel reaktion. Din hjerne tror det er morgen, og hormonet kortisol udskilles. Kortisol er det aktiverende hormon, som udskilles i større mængde pga. stress. Niveauet af kortisol er dalende sidst på dagen, specielt når solen går ned. Det interessante er, at i takt med at kortisolniveauet falder, så stiger udskillelsen af vækst og reparationshormoner. Dvs. de hormoner, som er ansvarlige for, at du holder dig sund, rask og energifyldt. Hormonet kortisol og vækst- og reparationshormoner arbejder modsat hinanden.

Producerer du generelt for meget kortisol, pga. en stresset hverdag og for lidt søvn, giver du ikke din krop plads til at regenerere. Du bliver derfor lettere udmattet og kan føle dig energiforladt. På sigt bliver du lettere modtagelig for infektioner, svamp og hovedpine. Folk, der befinder sig i dette stadie, har ofte et øget behov for kaffe og søde sager. Det skyldes, at kroppen har brug for kunstig energi (læs: sukker) i mangel af bedre. Og ved bedre mener jeg, den ”rigtige” energi, kroppen selv skaber, når vi plejer vores krop gennem naturlig søvn. Det handler ganske enkelt om, at kroppen skal have ro til at lade batterierne op!

Optimalt skal du derfor:

  • • sove 8 timer i døgnet
  • • falde i søvn ved 22.30-tiden.
  • • ikke drikke kaffe efter frokost, da koffein virker i kroppen op til 6 timer og dermed kan forhindre og bryde din naturlige søvnrytme.

Et godt råd er at anvende æteriske olier såsom sandaltræ, lavendel og patchouli, hvis aromaterapeutiske virkning fremmer evnen til at slappe af og fremmer en god nattesøvn. Du kan bruge disse olier blandet med vand i aromalamper, eller bruge et par dråber direkte på hovedpuden.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.