Som dem af jer, der følger med på bloggen her, er jeg fortaler for at man spiser og ikke drikker sine kulhydrater. En har efterfølgende skrevet på bloggen, at fordelene ved at drikke juicen fremfor at spise eksempel en appelsin er, at tænderne ikke udsættes for syre.

Problemet er bare, at man ikke når at danne fordøjelsesenzymer i munden, hvis munden ikke når at opdage hvad der sker. Og det er i mine øjne værre end lidt syre på tænderne.

Som jeg har skrevet tidligere er det et meget overset problem i forbindelse med indtag af juice er, at man ikke udskiller de samme fordøjelsesenzymer i mundhulen, når man drikker, om når man tygger. Hvis du tygger et æble eller en gulerod, udskiller du en masse vigtigt nedbrydende enzymer som hjælper med at fordøje maden efterfølgende. Hvis du derimod bare synker samme produkt, vil dette ikke ske – og det går ud over optagelsen af vitaminer, mineraler og selve fordøjelsesprocessen!

Derfor mener jeg ikke, at man bør drikke sin mad, hvis man har mulighed for at spise den. Slet ikke hvis man har tendens til at spise for meget, har træg fordøjelse eller hvis man render rundt og er småsulten hele dagen.

De eneste gode grunde til at drikke juice er, hvis man virkelig ikke har appetit til at spise tilstrækkeligt grøntsager og selvfølgelig hvis man lige har lyst til lidt luksus, der trods alt er sundere end cola.

Men lad mig understrege én gang for alle, at mad frugt og grønt bør spises og ikke drikkes.

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment