Coaching
Fra bogen: “Fra fedeabe til lækkermås”
Din hjerne har en forkærlighed for søde, fede sager såsom slik og kager. Og samtidig vænner den sig til at blive fodret, og den vil altid have mere for at blive tilfredsstillet. Når du stopper med at spise slik og kager, vil din hjerne synes, at der mangler noget. Så hvis du vil ændre en vane, må du sætte ind to steder. For det første skal du ændre din adfærd ved at lade være med
at tage slikposen frem eller købe den lækre kage. Det er første skridt. Dernæst skal du vænne din hjerne til, at det er ganske normalt ikke at spise søde sager til daglig. Den proces kan tage længere tid alt efter, hvor afhængig din hjerne er. I begyndelsen er det besværligt. Der mangler hele tiden noget. Prøv at tænke på noget andet, når lysten melder sig. Skift fokus og ignorer hjernens længsler. Efter nogle uger, måske tre eller fire, vil du have vænnet din hjerne til en ny „normal“, nemlig at søde sager er noget, man spiser en gang imellem, og ikke hver dag. Sig derfor til dig selv, når du begynder din afvænning: „De næste tre uger vil det være ubehageligt, men det kan jeg godt klare, for derefter vil jeg være okay“. Det gør processen langt mere overskuelig at gennemføre. (Lund Madsen, 2012).
Lund Madsen, Peter: “Dr. Zukaroffs testamente. En bog om menneskehjernen”. 2012

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment