Så meget forandring kan du opnå på 4 uger

Af Lotte Arndal d. 2. maj 2021
  • Hvor mange kilo har du tabt i de første fire uger?

Jeg har tabt 6,1 kg. Det er fuldstændig vidunderligt, og gør mig endnu mere målrettet.

  • Har du bemærket synlige forandringer som eksempelvis mindre oppustethed, flottere hud, bedre fordøjelse?

Jeg er ikke længere oppustet, hvilket skyldes meget mindre portioner, regelmæssigt spisemønster og generel sund kost. Jeg synes, at jeg ser bedre og sundere ud, nu da jeg ikke længere har så meget væske i kroppen.

  • Har du bemærket mentale forandringer som eksempelvis mere energi, større overskud, bedre søvn?

Jeg føler en stor tilfredsstillelse ved endelig at gøre noget ved problemerne omkring min krop og livsstil, hvilket giver mig større overskud. Følelser som skyld og skam over ikke at kunne kontrollere mit indtag af mad, de er pakket væk, hvilket er en kæmpe lettelse.

  • Hvor god er din balance mellem bevægelse og inaktivitet? Både set i forhold til at være sund og i forhold til din målsætning om kropsforandring.

Da jeg er et meget utålmodigt menneske, ville jeg allerhelst kunne skrive, at jeg cykler flere hundrede kilometer om ugen og er begyndt at løbe. Det er jeg dog ikke, jeg bevæger mig meget mere hver eneste dag, og har fået sat motionen og træning ind på faste dage.

  • Hvor god er din balance mellem sund og mindre sund mad?

Jeg har ikke lyst til at spise slik og kage, lige nu føler jeg heller intet savn. I stedet prioriterer jeg lækre og sunde råvarer og spiser, hvad jeg har lyst til.

  • Hvor god er du blevet til at vurdere og mærke efter, hvad din krop har brug for? Har den samlede mængde af mad, du indtager, ændret sig?

Er du tosset….jeg spiser meget mindre end jeg plejer. Denne måde at spise på, vil jeg kalde “systemisk spisning” og den fratager mig alle tanker om, hvad jeg skal fylde i hovedet næste gang. Jeg har nu vænnet mig til at spise 3 gange dagligt, og jeg sørger for at spise mig mæt i mad jeg godt kan lide. Jeg har ikke haft seriøse crawings i 3 uger.

  • Er du blevet bedre til at mærke efter, hvornår du er sulten og mæt? Så du ikke spiser af rutine, gamle vaner eller på grund af dårligt humør (følelsesmæssige påvirkninger).

Ja, jeg har mange pædagogiske samtaler med mig selv. Vi taler sammen, mig og mig, om hvorfor det ikke ville hjælpe at spise netop nu, hvor det ikke handler om fysisk sult, men for at udfylde en eller anden form for tomhed mm. Her er sms-korrespondancen med dig også et uvurderligt redskab, da jeg simpelthen ikke vil være bekendt at sende et billede af 3 hindbærsnitter og en romkugle, hvis jeg en dag er i dårligt humør.

  • Evaluer gerne din udvikling/proces i relation til det skema, du fik i begyndelsen af forløbet.

Jeg kan simpelthen se “lys for enden af tunellen”! Jeg har en grænse ved 82 kg, når jeg er under den vægt, så føler jeg mig hjemme i min krop. Jeg er stærkt på vej, med livsstil som jeg kan bliver ved at følge, det er en lettelse, at jeg VED at denne livsstilændring lykkes. I starten brugte jeg 1 time på træningsprogrammet, nu bruger jeg 45 min., og er blevet meget stærkere. Jeg vil fokusere på motionen, nu da kosten er sat i system, mit mål er virkelig at begynde at løbe igen.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.