InformationKost

Din vægt afgør, hvor meget vand, din krop har brug for. Du kan selv regne det ud ved at gange din vægt med 0,033 liter. Denne formel gælder for normalvægtige og lettere overvægtige (det vil sige mennesker med et BMI mellem 18,5 og 29,9. Du kan regne dit BMI ud ved at dividere din vægt med din højde i anden). Hvis du er meget overvægtig, hvilket vil sige, at du har et BMI over 30, kan du ikke regne med formlen ovenfor. Det skyldes, at en stor del af din kropsvægt består af fedtmasse, som ikke er „aktivt væv“. Muskler skal bruge protein, vand og kulhydrat for at opretholdes og fungere, men det skal fedtvæv ikke på samme måde. Derfor plejer jeg at gå ud fra personens normalvægt plus 10 kilo. Et eksempel: Hvis en kvinde på 170 cm vejer 140 kilo, skulle hun efter mine normale beregninger drikke 4,7 liter vand dagligt. (140 x 0,0333). I stedet går jeg ud fra den vægt, hendes krop ville have uden den overskydende fedtmasse og lægger lidt ekstra til, fordi overvægtige generelt har større muskelmasse. Hendes normalvægt ville være 65 kg (så har hun et BMI på 22, hvor hun hverken er tyk eller tynd) og så lægger jeg 10 kilo til. Dermed bruger jeg en vægt på 75 kilo i regnestykket. Nu skal hun i stedet drikke 75 x 0,0333 = 2,5 liter.

 

2 kommentarer

  1. Tak for meget interessant og nyttig hjemmeside !
    Hvorledes skal man regne indtag af kaffe og te i ens behov for vand.
    Jeg vejer 84 kg = behov for 2,75 liter vand dagligt. Jeg drikker en del te, kan jeg medtage te positivt i regnestykket, eller er der noget med at det er vædskedrivende og derfor ikke er en brugbar erstatning for vand ?
    Hilsen Kjeld

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment