Rundstykke til morgenmad eller?

Af d. 30. april 2013

Mange mennesker kan lide et rundstykke med smør, ost og marmelade til morgenmad. Det kan jeg på sin vis også, men når jeg ser nærmere på hvilken ernæringsmæssig forskel der er ved at spise et rundstykke i forhold til eksempelvis smørstegt spidskål med sild på rugbrød, ja, så er der meget stor forskel på næringsindholdet.

Forleden spiste jeg et stykke marineret sild (60 gram) og et blødkogt æg på rugbrød (60 gram). Hertil spidskål (100 gram) og revne gulerødder (100 gram) og et stort æble.

Det smagte vidunderligt, og hvis man sammenligner næringsindholdet med rundstykket, forstår man også hvorfor jeg følte mig mæt og vital langt op ad dagen.

Sild, æg, rugbrød, frugt og grønt Rundstykke med ost, smør og marmelade
Kcal: 510 Kcal: 503
Protein: 20,6 gram (15,4 E %) Protein: 17,3 gram (13,6 E %)
Fedt: 18,8 gram (31,4 E %) Fedt: 19,5 gram (34,2 E %)
Kulhydrat: 71,2 gram (53,2 E %) Kulhydrat: 66,2 gram (52,3 E %)
Kostfibre: 9,6 gram Kostfibre: 4,1 gram
A-vitamin: 136 % af ADT* A-vitamin: 21 % af ADT*
D-vitamin: 95 % af ADT* D-vitamin: 2 % af ADT*
E-vitamin: 48 % af ADT* E-vitamin: 12 % af ADT*
B12-vitamin: 282 % af ADT* B12-vitamin: 22 % af ADT*
C-vitamin: 113 % af ADT* C-vitamin: 1 % af ADT*
Fosfor: 54 % af ADT* Fosfor: 52 % af ADT*
Selen: 66 % af ADT* Selen: 14 % af ADT*
Polyumættede fedtsyrer: 4,13 gram Polyumættede fedtsyrer: 1,79 gram

*ADT: Anbefalet daglig tilførsel (i dette tilfælde for en kvinde på 65 kilo med moderat aktivitetsniveau)

Som du kan se, er der ikke den store forskel i fordeling af fedt, kulhydrat og protein. Faktisk lever begge op til Sundhedsstyrelsens anbefalinger for fordeling af makronæringsstoffer, selvom indholdet af vitaminer og mineraler er så forskelligt. Heller ikke kalorieindholdet svinger stort. Men dette er et klokkeklart eksempel på, om man får fuld valuta for kalorierne eller ej. Vi SKAL jo have noget, at spise – så kalorierne slipper vi ikke for. Men på den anden side, er det fedt at vide hvorfor i alverden det er så vigtigt at spise de rigtige kulhydrater, det bedste protein og de rigtige fedtkilder.

Mange af vitaminerne er dækket ind for hele dagen blot ved at spise et sundt måltid som dette fra morgenstunden.

Jeg håber du vil have dette i baghovedet næste gang du undrer dig over at være træt, sulten og uoplagt en time før frokost, efter at have spist ”traditionel” morgenmad, som vi danskere desværre er bedst til.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.