Ris er usundt???

Af d. 5. september 2012

Der er mange, der tror at fødevarer som man ikke taber sig af, er usunde. Det er en stor misforståelse, som jeg meget gerne vil rette op på.


Det er efterhånden en kendt sag, at hurtige kulhydrater (fx ris, kartofler og pasta) kan være med til at bremse et vægttab. Det er blandt andet fordi de indeholder forholdsvis mange kalorier i forhold til næringsindholdet, og at kroppen gerne vælger kulhydrat som brændstof fremfor fedt. Men det betyder altså ikke, at disse fødevarer er usunde i sig selv.

Faktisk er det vigtigt med nogle gode kulhydrater hver dag, hvis du er aktiv sportudøver eller træner hårdt på anden måde. Kulhydraterne er nødvendige for restitution og gør samtidig din fysiske form bedre, idet kulhydratdepoterne tømmes under hård konditionstræning – og derfor skal fyldes op efterfølgende for at du kan være klar til næste træning.

Hvis du ikke er fysisk aktiv dagligt, har du ikke det samme behov for kulhydrater, men derfor har du ikke spist usundt fordi du snupper en portion brune ris, en bagt kartoffel eller en omgang fuldkornspasta til kødsovsen. Sammen med disse typer af kulhydrater får du nemlig en masse gode kostfibre. De er vigtige i mange sammenhænge. Både i forhold til fordøjelse, blodtryk og kolesterolregulering. Faktisk har en nyere svensk undersøgelse vist, at det kan have helbredsmæssige konsekvenser, hvis man springer de grove kulhydrater over i længere tid, fx fordi man vil tabe sig.

Det er dog vigtigt for mig at understrege, at man altid bør vælge de grove typer af kulhydrater – så gå efter rugbrød, fuldkornspasta, kartofler og brune ris frem for de mere raffinerede og forarbejdede fødevarer”.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.