Reducer din PMS ved at spise sundt

Af d. 31. oktober 2011

Præmenstruelt syndrom (PMS) er betegnelsen for en række symptomer, som er en integreret del af kvindens månedlige cyklus. Symptomerne opstår hos en stor del kvinder, og kan for mange være invaliderende, i og med mange hverken føler de er i stand til at arbejde i dette tidsrum eller fungere socialt.

PMS er kendetegnet ved humørsvingninger, depression, migræne, træthed,  væskeophobning, acne, mad cravings og vægtstigning, symptomerne kan altså både være fysiologiske og psykologiske.

Grunden til at nogle kvinder aldrig får disse symptomer, mens andre mere eller mindre har PMS hver måned, skyldes to faktorer: Det ene er genetik, som er en ting man ikke kan ændre ved og derfor noget man er nød til at acceptere. Det andet er kost og livsstil, hvilket er faktorer du har stor indflydelse på. For meget sukker, junk food og alkohol er med til at forværre symptomerne, mens forskning tyder på at en sund og afbalanceret kost være med til at lindre din PMS.

Ting du skal undgå:

–       Skær ned på cola og andre sukkerholdige fødevarer samt junk food, som er med til at forværre PMS.

–       Undgå for meget hvidt salt, som er forarbejdet. Spis derfor kun natursalt.

–       Undgå for meget alkohol, og begræns det til et par genstande om ugen.

–       Skær ned på fedt, der stammer fra junkfood, som er det såkaldte transfedt.

–       Undgå kunstige og kaloriefrie sødestoffer (anvendes til fremstilling af mange sukkerfrie fødevarer såsom sodavand, tyggegummi) som aspartam og sakkarin.

–       Undgå koffein, som findes i te, kaffe og cola.

Ting du skal fokusere på:

–       Spis masser af grønne bladgrøntsager som spinat, mandler, linser, fjerkræ og kød for at få jern, som er et mineral mange kvinder har mangel på, pga. blodtab under menstruation.

 

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.