KostOpskrifterTallerkenmodel
Jeg er helt vild med aftensmad til morgenmad. En nem måde at spise mere protein om morgenen er nemlig ved at spise rester fra aftenen. Det kan være en hakkebøf, et stykke fisk eller en frikadelle, som du spiser til et stykke rugbrød og nogle grøntsager. For nogle føles det meget specielt at spise proteinholdigt om morgenen, og til dem anbefaler jeg altid at spise æg til morgenmad – blødkogte, spejlede, i en omelet eller en sund, sød pandekage (blend 2 æg med en halv banan og steg i smør). De tre protein-forslag til morgenmaden indeholder flere vitaminer, mineraler og en god fordeling af makronæringsstofferne. Hvis du sammensætter din morgenmad med et højt indhold af protein og mindre kulhydrat vil det eksempelvis se sådan ud:
Broccoli og banan
2 stk æg, ½ skrive rugbrød, en halv banan
og stegt broccoli (150 gram).
  • Kulhydrat: 36,5 gram (37,3 E%)
  • Protein: 25,2 gram (25,8 E%)
  • Fedt: 16,1 gram (36,9 E%)
  • Energi: 376 kalorier
Laks på rugbrød med grønt og bær
Laks (100 gram), en halv skive rugbrød,
bær (50 gram) og gulerod (200 gram).
  • Kulhydrat: 35,7 gram (41 E%)
  • Protein: 22,6 gram (25,9 E%)
  • Fedt: 12,9 gram (33,1 E%)
  • Energi: 329 kalorier
Bøf på rugbrød med æble-hvidkålssalat
Hakkebøf (100 gram), halv skive rugbrød,
1 æble og hvidkål.
  • Kulhydrat: 33,3 gram (43,6 E%)
  • Protein: 24,8 gram (32,5 E%)
  • Fedt: 8,2 gram (23,9 E%)
  • Energi: 293 kalorier

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment