Body Boot CampKost

Det er blevet meget populært at spise kosttilskud med omega-fedtsyrer. Det giver meget god mening langt hen ad vejen, men de fleste mennesker får rigeligt med omega 6 og 9 i forvejen og mangler i virkeligheden kun omega 3.

Faktisk kan det være problematisk og forårsage øget risiko for inflammationer hvis man får forholdsmæssigt meget Omega 6 og 9 frem for Omega 3. Derfor vil jeg anbefale de fleste at nøjes med at få tilskud i form at Omega 3 (fiskeolie, hørfrøolie, kæmpenatlysolie). Hvis bare du spiser nogenlunde varieret får du i forvejen rigeligt at de to andre omega-fedtsyrer fra mandler, olier, nødder, planter mv.

Jeg vil lige benytte lejligheden til at rette en hyppig misforståelse angående fiskeolier og forbedring af gigtlidelser og andre ledproblemer.

Det er IKKE korrekt at olierne ”går ind i ledene og smørrer”. Det kan på ingen måde lade sig gøre for vi kan ingen fedtdepoter i ledene!  – og i øvrigt ville smør og alle andre fedtstoffer have samme virkning, hvis det var tilfældet.

Til gengæld kan mange mennesker med ledproblemer mærke en tydelig forbedring efter de begynder at spiser Omega 3 fedt. Det er fordi olierne bekæmper den smertefulde inflammation i ledene rigtig effektivt.

Denne effekt vil som sagt formindskes hvis man samtidig spiser for meget Omega 6 og 9 olie.

 

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment