Nej, du har ikke en lav forbrænding, men lav energiomsætning!

Af d. 19. januar 2013
Ofte oplever jeg folk, og faktisk altid kvinder, der er overbeviste om, at de lider af en stofskiftesygdom. De spiser den korrekte fordeling af makronæringsstoffer, overholder alle regler og motionerer, men de taber sig ikke. Men når de opsøger lægen, får de deres forestilling afkræftet – de er helt normale, sunde og raske. De spiser ganske enkelt bare for store portioner i forhold til, hvor meget de bevæger sig. Og selvom det er den sundeste mad med den helt korrekte fordeling på tallerkenen, taber man sig ikke. Regnestykket er simpelt: Hvis du vil tabe dig, skal du spise mindre energi, end du omsætter. Og vil du holde vægten, skal du få regnskabet til at gå op, så der er balance mellem den energi, du spiser dig til, og det du omsætter. Hvis du genkender problemet, er det tid til at få fat i en mindre tallerken, en portion mådehold og bevæge dig noget mere.
Denne viden er jeg også med til at konkretisere ved at lave en døgnrytmemåling – konceptet 24 timer jeg har udviklet sammen med Peter Lund Madsen. Her kortlægger man præcis, hvor meget folk energiomsætter og med en ærlig kostdagbog, kan man sammenfatte de to og udarbejde konkret handlingsplan.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.