Jeg er ekspert i mestre balancekunsten i den sunde livstil. Hvor god er du?

Af Lotte Arndal d. 26. april 2021

Jeg kommer fra Jylland. Der roser man ikke bare sig selv. Når min kære Far er hos mig og jeg har lavet rigtig lækker mad siger han: “Det er ganske udemærket”. Og så griner jeg altid. For det er så jysk. Mine rødder er faste i det jyske og jeg roser faktisk sjældent mig selv. Og i hvert fald ikke højt. Men det gør jeg så i dag. Og det gør jeg fordi nøglen til at du og alle andre ville kunne lykkes med din og jeres sundhed er evnen til at mestre en balance mellem det sunde og mindre sunde og det være sig både i forhold til mad og bevægelse. 

Det er ikke svært at lave sund mad og træne, når alt er godt. Når man har overskud, er motiveret og mest af alt har tid til det. Udfordringen er når der ikke er overskud i hverdagen og livet generelt pga. de udfordringer vi alle sammen møder og vi ikke har overskud, motivation og tid til at træne og træffe de sunde valg. Det er der nøglen ligger. Og det behøver ikke være negativt betonet. Det kunne også være du er glad og har travlt og glemmer eller tilsidesætter fokus på valget og mængden af mad, samt at få bevæget dig. Og det er så her min pointe er. Det er det som jeg er god til. Jeg vejer og har set ud som jeg gør hele mit liv. På nær 4 x 9 måneder hvor jeg har været gravid. Afgørende er at du ikke tænker sort/hvid. At din kost og livsstil er enten eller. Enten er den perfekt eller også kan det være lige meget. Og efter en periode starter du så forfra. Den klassisk yo-yo. Videnskabelige undersøgelser viser at jo mere du tænker sund-usund. Jo, mere du er sort/hvid, jo større er sandsynligheden for at du tager på igen. 

En meget vigtig evne at træne er at træffe de bedst mulige valg, der hvor du er lige nu. Som sagt er det ikke svært at være sund, hvis man har tid til at købe ind og lave mad. Og den tid har jeg heller ikke i perioder. Det kan også være du er kommet for sent op. En af de mænd jeg kostvejleder for tiden er super god til at være sund, når han kommer op i god tid. Så får han grønsager, æg og rugbrød. At lave en omelet med grønsager tager tid. Mens han laver den, får han også smurt en madpakke med rugbrød, pålæg og gulerødder eller andet grønt til. Kommer han for sent op køber han 2 chokolade croissanter hos bageren. Det er hans gamle rutine. Så tænker han at det hele også er lige meget og så går hele dagen af sporet. Ikke kun i forhold til valget af mad, men i særdeleshed også i forhold til mængden af mad.

Jeg laver også omelet med grønsager eller andet lækkert sund morgenmad, når jeg har god tid. Jeg bager også ofte boller om morgen, som har stået på køl natten over i køleskabet. Men jeg har jo også morgner, hvor der slet ikke er tid. Der vil jeg tage en portion havregryn med mælk. Og ja, med sukker på i stedet for at skære banan og andet frugt, som jeg vil gøre, hvis jeg havde tid. Og jeg kan også finde på at indtage det på badeværelset mens jeg gør mig klar til dagen. Hvis jeg har så travlt at jeg skal ud ad døren med det samme. Det sker også ofte i en normal hverdag for mig, da jeg bor tæt på centeret og ofte er frem og tilbage flere gange på en dag. Der valgte jeg forleden at tage en bolle (uden noget) og en banan med på farten. Dette er blot nogle få eksempler. Men som sagt er det lige præcis her de fleste har brug for at forbedre sig. At finde gode løsninger og det bedst mulige alternativer der hvor man er. Og netop der hvor man er, når man har travlt, der mangler tid. Måske er man i godt humør og bare på farten. Eller også er man i mindre godt humør og livet spiller en et puds. Man er between jobs. Man er blevet skilt eller andre store livsbumps, der gør at kost og bevægelse ikke bliver prioriteret. Igen min pointe er at det behøver ikke at blive et projekt. Det behøver ikke at være perfekt. Du kan spise en rugbrødsmad med ost og 2 gulerødder ved siden af og så har du stadig været sund. 

Da jeg var ung trænede jeg rigtig meget. Rigtig mange jeg møder har trænet meget under deres uddannelse og før de fik børn. Så startede de med at arbejde og fik børn og kombinationen af karriere og små børns familie er for de fleste ensbetydende med vægtøgning. De gamle træningsrutiner tager for lang tid og bevægelse bliver for mange helt undladt, da tiden ikke er der, men bruges på familien.

Pointen her er lidt som med maden. Det behøver ikke at være perfekt. Det altafgørende er, at du ikke er inaktiv. Det er så usundt for både krop og sind. Og kroppen er reelt ligeglad med, hvilken form for bevægelse det er. Bare dit hjerte pumper og dine muskler kommer på job. Og gerne lidt hver dag. Dit fokus punkt skal være at være så lidt siddende som muligt. Og når jeg skriver det på den måde, er det fordi vi sidder alt for meget ned og kroppen ikke er bygget til det. Hvis du sidder ned og arbejder en hel dag, så ville det være optimalt, hvis du kunne bruge din krop som transportmiddel til og fra job. Alt efter hvor langt til job du har – så helt eller delvis. 

Mange mister træningsrutinen fordi det de plejer at træne, vil tage for lang tid nu, hvor de har karriere og har små børn. Nøglen her er ikke at prøve at presse din gamle træningsrutine igennem, men at lave din træningsrutine om og metoden her er lidt er bedre end ingenting og så mest af alt intensitet. Når intensiteten er høj, kan du opnå stor effekt på kort tid.

Her et par eksempler på hvad jeg gør. I forhold til styrketræningen vælger jeg øvelser, der både gør mig smidig og stærk. Øvelser der får hele kroppen i gang og også pulsen op. Læs: Jeg lægger mig ikke ned på gulvet og laver øvelser. Jeg laver 3 x 3 øvelser som jeg træner igennem med meget kort pause. De øvelser jeg laver med vægt – der tager jeg den tungeste vægt jeg kan. 3 x 3 øvelser af 10 repetitioner kan laves på 20 minutter. 

I forhold til konditionstræningen har jeg en rute på 20 minutter, som jeg løber når der ikke er tid til andet. Det passer med at aftensmaden er i ovnen. Mine små børn er i bad eller andet, hvor vedligeholdelsen af min sundhed ikke tager timer væk fra min familie.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.