Hvorfor står vægten stille?

Af d. 30. april 2012

De fleste som prøver at tabe sig på den absolut sundeste og mest holdbare måde – nemlig ved hjælp af en kombination af sund kost og træning -­‐ vil opleve at vægten står stille eller stiger i perioder. Det er helt normalt og kan faktisk være et udtryk for at kroppen blot fungerer helt som den skal. Der er ikke andet at gøre end at acceptere det selvom det kan være svært, men det kan være en stor hjælp til accepten, at kende til nogle af forklaringerne på det udeblevne vægttab.


Tungere muskelmasse, men højere forbrænding

Når man begynder at træne kombineret styrke-­‐ og konditionstræning, vil kroppen opbygge en større og tungere muskelmasse. Dette er meget hensigtsmæssigt, da den øgede muskelmasse betyder en markant højere forbrænding i alle døgnets 24 timer. Selv når du ligger og sover, vil din forbrænding være højere. Men muskelmassen vejer, og det vil kunne ses på vægten.

Mere væske og blod, men bedre styrke og udholdenhed

Samtidig bliver kroppen trænet i at kunne arbejde fysisk i længere tid. Dette kræver at musklernes lagre af glykogen (kulhydrat) bliver større. Faktisk kan glykogenlagrene vokse med op til 400 gram, hos en tidligere utrænet person, som begynder at træne. 1 gram glykogen binder 3 gram vand og derfor betyder det at der på den måde kan opstå en vægtforøgelse på over et kilo.

Under styrketræning ”flosses” muskelfibrene og i den efterfølgende hvileperiode inden næste træningspas, vil der finde en række reparationsprocesser, som gør musklerne større og stærkere, sted. Disse processer tiltrækker en del vand, som også vejer.

Efterhånden som kroppen vænner sig til konditionstræningen, vil antallet af de røde, ilttransporterende blodlegemer stige for at kunne tilgodese alle de arbejdende muskelceller. Dette betyder at den samlede mængde af blod stiger en del. Den stigende blodmængde kan nemt tilføje kropsvægten 1⁄2 -­‐ 11⁄2 kilo.

Acceptér vores genetiske forskelle og sammenlign dig ikke med andre

Når alt dette er sagt, er det vigtigt at huske at vi alle sammen er forskellige. Især vores genetiske forskelle vil betyde at vores kroppe reagerer forskelligt på træningen. I sportsverdenen taler man om ”responders” og ”non-­‐responders”. I nogle perioder tilhører man den ene gruppe og i andre perioder måske den anden. Faktisk vil en responder, som hurtigt reagerer positivt på træningen og dermed kommer i betydeligt bedre form end en non-­‐responder, omvendt ikke opleve så stort et vægttab – netop på grund af alle den beskrevne fysiske forandringer.

Selvom det kan være en stor hjælp og støtte at gennemgå en vægttabsproces i fællesskab med andre mennesker, er det utroligt at man aldrig begynder at sammenligne resultater. Igen handler det om at acceptere at situationen er som den er. Der er ikke noget at gøre ved din krops natur, og den bør i hvert fald ikke være genstand for urimelig konkurrence.

Stress og manglende søvn

Andre omstændigheder, som kan have indflydelse på manglende vægttab er manglende søvn og for meget stress. Begge dele kan nemt medføre et forhøjet niveau af hormonet cortisol. Når cortisolniveauet er for højt, kan det blandt andet medføre at koncentrationen af væksthormon i muskler og blod sænkes. Væksthormon har utrolig stor betydning for vægttab da det medvirker til en betydelig forøgelse af fedtforbrændingen.

Derfor er søvn, restitution mellem træningspassene samt generel afslapning mindst lige så vigtige faktorer som træning i forbindelse med vægttab. Det er der desværre mange som overser på bekostning af resultaterne.

Graviditet og insulin

Der er også andre hormonelle omstændigheder, som også have betydning. Har du eksempelvis været gravid for nylig, kan det være at hormonerne endnu ikke har fundet ”balancen” igen efter graviditeten.

Under graviditeten produceres nogle hormoner, der bevirker at insulin ikke virker så effektivt på cellerne, som når man ikke er gravid. Det betyder at bugspytkirtlen må producere 2-­‐3 gange mere insulin end normalt. Insulin har flere vigtige funktioner, men en af dem er at lagre fedt og sukker i kropsvævet. Det betyder at et forhøjet insulinniveau gør kroppen bedre til at lagre fedt, og dermed kan det være sværere at tabe sig.

Normalt vil disse processer aftage efter fødslen, men for nogle kvinder tager det desværre længere tid.

Alkohol bremser fedttabet

En af de største drillepinde i forbindelse med vægttab er alkohol. Så længe der er alkohol i blodet, vil kroppen være ude af stand til at forbrænde fedt. Kroppen reagerer på alkohol som hvis det var gift; den vil af med det for enhver pris og derfor prioriteres forbrænding af alkohol som det allerførste. Selvom man kun har drukket en lille mængde alkohol, vil de fleste alligevel opleve at det går ud over vægttabet. Desværre!

Indtaget af mad har størst betydning

I sidste ende er det altafgørende for vægttabet at man spiser mindre end man forbrænder. Der er ingen tvivl om at træning er fantastisk i forbindelse med vægttab, og især vedligehold af vægttab, men det er når man sidder med tallerkenen foran sig, at man har mulighed for at gøre den helt store forskel! Husk at du står for 100 % af den energi du indtager, mens det aktive energiforbrug (træning, bevægelse) kun står for cirka 20 %. Resten går til kroppens funktioner som fx stofskifte og temperaturregulering, som du ikke kan gøre så meget ved.

Sund mad indeholder også kalorier og derfor er det altafgørende, at du ikke spiser for meget selvom maden er sund! Stop med at spise når du ikke er sulten længere. Vent aldrig til du er mæt. Det kræver virkelig øvelse, men det betaler sig!

Upræcise målinger af fedtprocent

Nogle har mulighed for at supplere vejningen med en fedtprocentsmåler, hvilket i udgangspunktet er en udmærket idé. Det mest anvendte og mest præcise apparat af sin slags, fungerer ved at det sender en svag strøm gennem kroppen og måler den elektriske modstand, som er forskellig alt efter kropsvævets sammensætning (vand, muskler, fedt og knogler).

Det er en naturlov at strøm altid vælger den korteste vej, og hvis apparatet er af den type, der sender strøm fra fod til fod, vil resultatet af målingen derfor kun være baseret på kropssammensætningen i den nederste del af kroppen, som strømmen passerer. De fleste kvinder (især dem med mest fedt på lår og balder) taber fedtet oppefra og ned. Det vil sige at ansigt, arme, bryster, ryg og evt. mave er det første, der bliver mindre.

Fortvivl derfor ikke hvis din fedtprocent ikke ændrer sig betydeligt ifølge apparatet.

Glem vægten og fokusér på din adfærd i stedet

Kroppen er ikke en maskine og man kan derfor ikke kontrollere sin kropsvægt. Brug derfor mindre energi på at fokusere på kropsvægten og koncentrer dig i stedet om din adfærd, som du har fuld kontrol over!

Se på dig selv i spejlet, mærk hvordan tøjet strammer mindre og føl hvordan dit energiniveau og humør bliver bedre dag for dag. – Så skal det andet nok komme!

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.