Information

Det kan ikke understreges ofte nok! Fiskeolie er bare essentiel for vores sundhed og velbefindende. Der findes blandt andet en livsvigtig Omega- 3-fedtsyre DHA (Docosahexaensyre) som stort set kun findes i fiskefedt og som vi ikke selv kan producere i kroppen, ligesom vi kan med næsten alle andre fedtsyrer og aminosyrer.

• DHA i din kost er med til at reducere mængden af triglycerider (frie fedt syrer), og dette er med til at mindske risikoen for en lang række hjerte-kar-sygdomme signifikant

• DHA er desuden den fedtsyre som der findes mest af i fosfolipiderne i sædceller, hjerne og i øjets nethinde

• Der er set sammenhænge mellem et lavt DHA niveau og udvikling af ADHD, Alzheimers og depression – og desuden er der set flere tilfælde hvor DHA har kommet disse sygdomme til livs. Udover af DHA har nogle fantastiske egenskaber, er alle typer Omega-3- fedtsyrer gode for de fleste mennesker. Omega-3-fedtsyrer virker blandt andet antiinflammatorisk (betændelseshæmmende) og forebygger desuden mange forskellige problemer:

• Hudproblemer – fx acne og tør hud

• Udvikling af hjerte-kar-sygdomme

• Hyppige forkølelser og influenza

• Dårligt fungerende immunforsvar

• Syns-problemer

• Barnløshed

• Koncentrationsbesvær

• Manglende hukommelse

 

Så der er masser af gode grunde til at spise fiskeolie. Husk desuden at du ikke bare skal spise løs af Omega-6 og Omega-9, som mange tror. De ødelægger effekten af omega-3, hvis man får for mange – og de fleste som spise normalt varieret får rigeligt!

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment