Skønhed

af Marie Louise von Sperling, Læge.

For at forblive sund, har kroppen har brug for en daglig dosis af de rigtige vitaminer og visse mineraler. Et af de vigtige mineraler er zink, som påvirker en række af fysiologiske processer og organer, herunder huden.

Zink er en slags ”mekaniker”,  der hjælper med at reparere beskadiget væv, for eksempel når sår skal hele.  Ligeledes er zink godt i behandling af akne og urenheder, da zink nedsætter hudens ”sebum” /fedt ophobning i porrerne.

Zink lindrer også skæl og svampeinfektioner i hovedbunden samt irreteret hud  og ble-udslæt hos babyer.

Zink beskytter også huden mod solens skadelige ultraviolette (UV) stråler., og forebygger pigmentforandringer og hudkræft. Derfor er det godt at bruge en solcreme dagligt, der indeholder zink.

Mangler man zink i kosten kan symptomerne både vise sig med ”generelt” ubehag som træthed og sløvhed, men også i huden med netop akne, dårlig sårheling, hårtab og irreteret hud og svampeinfektioner.

Kilder til zink er:

  • Oksekød, svinekød, lam og lever
  • Æg og fede mælkeprodukter
  • Skaldyr, herunder østers
  • Nødder, jordnøddesmør.
  • Fuldkorn

Zink optages bedst i den form, der  stammer fra kød , mejeriprodukter, nødder og fuldkorn (som nævnt på listen), men kan også fås fra grønsager.

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment