Hvordan forbedres styrken i vores muskler?

Af d. 17. april 2012

Naturligvis ved at træne dem ja! Hver gang man træner en muskel, vil der opstå et stress/skade i muskelfibrene, som kræver reparation. Det er selve reperationsprocessen, der giver mere styrke i musklen –det er derfor vigtigt at hvile tilstrækkeligt mellem to træningspas. Men ud over reparationsprocessen, sker der også en gradvis forbedring af nervesystemets respons på træningen. Responset gør, at man bliver bedre til at udføre øvelsen ved at udnytte hele musklen, fordi forbindelserne mellem muskel og nerve i såkaldte ”motor-units” bliver forbedret. Sagt på en anden måde, jo flere ”tændte motorunits” , des mere styrke. Fænomenet kan ”recruitment” –altså nervesystemets evne til at aktivere så mange muskelfibre som muligt.  Men i en muskel findes både ”langsomme” og ”hurtige” fibre. For at skabe størst mulig ”recruitment” skal musklens ”hurtige” (fast-twtich) fibre aktiveres. Det gør de kun, hvis arbejdet bliver tilstrækkelig hårdt- så der skal sved på panden for at øge ens styrke.

Mentalt er det også vigtigt at være ”på”, når man træner- visualiseringen af øvelsen vil hjælpe een til at gennemføre øvelsen bedre, fordi man også her er med til at ”tænde” nervesystemet. Jo mere styrke, jo mere fedt vil man også forbrænde i hvile. Så der er god grund til at ”vække”  nervesystemet, når man træner.

 

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

2 kommentar

  1. Jeg har et par gange delt min træning op i to. Dvs. Konditons træning om morgenen og styrke om eftermiddagen.
    Men er det en god ide? Jeg synes jeg kan mærke det er ekstra hårdt for kroppen når jeg har gjort det på den måde. Så hvad er bedst? At tage det hele på en gang eller må man gerne dele det op?