InformationTræning

Sad i går og gav feedback på de døgnrytme målinger jeg laver i forbindelse med min vejledning. En del af disse målinger går ud på, at konkretisere ugens samlede bevægelse. Den samlede bevægelse er relevant i forhold til, at opnå en sund krop og også relevant, når deltagerne ønsker at reducere deres vægt.

3 ud af de 4 målinger jeg sad med i går viste inaktivitet de dage, hvor deltagerne ikke trænede. Dvs. dage, hvor bevægelsen er så lav, at det karakteriseres som usundt for helbredet. Og også gør det svært, at tabe sig medmindre kostindtaget er meget meget lille, hvilket jo heller ikke er sundt på den lange bane.

På billedet ser du et udsnit af en af målingerne.

MET værdien er 1, når du ikke er i bevægelse. Dvs. når du sover og sidder stille.

Er den gennemsnitlige MET værdi mellem 1,0 og 1,1 er du inaktiv.

Er den mellem 1,2 og 1,4 er du stillesiddende og forholdvis inaktiv.

Og dit aktivitetsniveau er normalt, når den er mellem 1,4 og 1,6.

Som du kan se på billedet er deltageren normal aktiv lørdag, tirsdag og torsdag, hvor hun træner. Og inaktiv de dage, hvor hun ikke træner. Det er det gængse billede jeg ser på rigtig rigtig mange af de målinger jeg laver.

 

4 Comments

  1. Det er faktisk super interessant – de der målinger, giver virkelig et godt billede af, hvor vigtigt det er at inkorperere bevægelsen i dagligdagen. Her ses det jo, at det ikke bare nytter kun at lave 3 x fitness-besøg, hvis man så slet ikke bevæger sig de resterende dage. Har altid tænkt, at de, der når det, var “sikret” et godt helbred/en afbalanceret krop.
    Hvad basere i den her viden på, hvis man må spørge? Og måles den bare via et motionsarmbånd eller hvordan?

    Tænker om I en “skabelon” for hvor mange timer der er bedst at fordele mellem stillesiddene/liggende aktivitet, opretstående/igangværende aktivitet ala gå/handle/stå ved skrivebord og for generelt motion ala cykling/løb/zumba i løbet af en dag, eller er det for indivduelt?
    For efter at have set disse tal, tænker jeg at sundhedsstyrelsens anbefalinger om 30 min moderat motion pr. dag og 3 x 20 min reel motion jo er meget, meget relativt, om resultere i en aktiv “nok” hverdag? Eller er det bare mig, der synes det er meget “bredt” hvis du forstår?
    Indlægget her har hvertfald sat tanker igang hos mig må jeg sige. Mvh Lotta

  2. Kære Lotta,

    Måleren vi bruger er klinisk udstyr tidligere kun brugt på atleter. Siden den blev udviklet er der kommet rigtig mange forskellig målere på marked. Ikke helt så præcise endnu, men den teknologiske udvikling bliver de lige så præcis om nogle år. Lidt som med pulsurerne for år tilbage.

    Det koncept vi kører har jeg udviklet sammen med Peter Lund Madsen.

    Vi anbefaler at du er “ikke-siddende” i 4 timer om dagen. “Ikke-siddende” er stående og skridt uden intensitet. Moderat bevægelse er med medium intensitet, og beregninger viser, at der skal 30 minutter til om dagen for, at reducere livsstilssygdomme/ at holde kroppen sund. Dvs. der er forskel på moderat bevægelse og “ikke-siddende”. Dvs. de to grupper er ikke sammenfaldende.

    Håber det giver mening:))

    Kærlige hilsner

    Lotte

  3. Tak for svar 🙂
    Det giver rigtig god mening, at man bruger fire timer på fx at handle ind, gå i haven, være aktiv på job, dyrke motion i 30 min. og den resterende del sidde ned, og så sove i 8 timer 🙂

    Jeg må sige, det er utroligt hvad teknologien kan 😉
    Pulsure har jeg dog hørt er temmelig utilregnelige, så har ikke investeret i et. Synes også det er utroligt, hvis man følger fitness-atleter at de kan forbrænder 1200 kalorier ved træning på en dag, og så spise 1300 kalorier. I min bog, ville man da så falde død om 😉
    Eller de overvægtige, der ønsker at tabe sig, som spiser viser at de spiser 1500 kalorier, og forbrænder 800 kalorier hver dag i fitnesscenteret, inden job – så har de jo i princippet forbrændt næsten det hele 😉 Og alligevel, kan de skrive vægten ikke rykker sig.

    Så tænker jeg, at det må da betyde, at de ure ikke viser det de skal. Husker også at læse en artikel om at det var ren fup, et sted, men husker ikke i hvilket blad.

    Jeg håber, at den udvikling I har gang i kunne tranformeres om til alemene menneskers brug, da det lyder noget mere evidensbaseret 😉

    Mvh. Lotta

  4. Helt enig. Det lyder meget voldsomt.

    Kærlige hilsner og god dag.

    Lotte

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment