Hvor god er din fordøjelse?

Af d. 20. oktober 2011

Indtagelsen af mad skal have en direkte forbindelse til, hvornår du går på toilettet. Du skal gå på toilettet mindst en gang om dagen. Optimalt set skal du have afføring efter alle dine store måltider. Det er såre simpelt. Når der kommer noget ind, skal der komme noget ud. Når du indtager meget, og der umiddelbart ikke kommer noget ud, er der en del mad, som sidder og ”hygger” sig et eller andet sted i systemet. Nogle af rørene er forstoppede, og når de er det, er arbejdsmiljøet indvendigt ikke optimalt. Det giver næsten sig selv, at sidder der gammelt mad i tarmene, bliver der ophobninger af affaldsstoffer, hvilket blandt andet ville kunne ses på din hud i form af urenheder. Affaldsstoffer i systemet har indvirkning på funktionsdygtigheden af det samlede system – din krop.

 

Det siger noget om din sundhedstilstand

 

I den periode, hvor der blev slået et slag for fibrene, var der også  meget fokus på, hvordan vores afføring så ud. Dets konsistens, farve, om den flød etc. Selvom det ligger flere år tilbage, siden de store medier brugte energi på at formidle budskabet, er det stadig yderst relevant. De første bøger om lægevidenskab beskriver i detaljer, hvordan man undersøgte folks afføring og urin, når de var syge. Og det er jo ikke uden grund, for din fordøjelse siger utrolig meget om din sundhedstilstand. For det er en meget enkel og direkte synlig måde at se kroppens umiddelbare tilstand på. Din afføring skal være lugtfri og have let ved at passere.

Læser du en halv avis mens du er på toilettet, er det et tegn på at du er forstoppet

 

Hvis du er typen der har et helt bibliotek på toilettet, er det et tydeligt tegn på, at tingene ikke fungerer helt som de skal. Lugter din afføring meget, er det et tegn på, at dit system trænger til at blive renset ud. Er din afføring tør, og har den svært ved at passere, er det et tegn på, at du er dehydreret. Hvis der kommer ufordøjet mad ud, er det også tegn på, at fordøjelsen ikke fungerer optimalt. Et godt råd er her at tilføje enzymer i form af yoghurt. Har din afføring svært ved at synke, skyldes det, at du har svært ved at fordøje fedtet i din kost. Så suppler din kost med fiskeolie og masser af grønsager.

 

Læs din maves signaler

 

I din hverdag er det en simpel måde at holde øje med, om dit system fungerer. Her er et par indikatorer, som kan hjælpe dig til at vurdere din kost:

 

Når vi siger fordøjelse, så stil dig selv følgende spørgsmål:

Har du regelmæssig afføring?

Har du ofte luft i maven?

Er din mave ofte udspilet?

Har du ofte diarré?

Har du ofte hård afføring, som har svært ved at passere?

 

Kan du nikke genkendende til ovenstående, har du brug for at revurdere din kost. Det er meget tankevækkende, at afføringsmidler ligger blandt et af de mest solgte præparater i den danske sundhedssektor. Mod forstoppelse (lactulose) blev der i 2003 omsat for 35,8 millioner kroner. Af mælkeproducerede organismer mod diarré blev der i 2003 solgt for 9,7 millioner kroner. Dvs. tilsammen blev der solgt for 45,5 millioner kroner produkter relateret til dårlig fordøjelse alene jævnfør en statistik fra Lægemiddelsstyrelsen.

 

Motion sætter maven i gang

 

Når vi taler om fordøjelse, er det også vigtigt at nævne motion. Maden alene har en enorm stor indvirkning, men bevægelse er naturligvis også altafgørende for, om maden kommer igennem systemet.

 

Et tegn på, at kroppen trænger til at blive renset lidt ud, er, at man ofte lider af hovedpine, går rundt med en følelse af udmattelse og træthed og ofte har mørke rande eller poser under øjnene.

 

Har du problemer med at komme af med afføringen, så vær meget opmærksom på, at du drikker vand nok. Vand er grundlæggende for, at systemet fungerer. Husk også, at bevægelse sætter gang i maven.

 

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.