Coaching

Ja, nu tænker jeg ikke økonomisk. Jeg tænker energi og overskud i din krop, i muskelmasse, i godt kondital, i at spise sund mad. Altså alt der gør din krop sund og stærk.

Siden jeg begyndte som træner, har jeg brugt et begreb, som jeg har døbt kropskontoen. Både i mine Bootcamp-forløb og i mine online-forløb har jeg en hel præsentation, der handler om, hvad kropskontoen er. Det er faktisk et levn fra min tid på CBS, hvor vi selvfølgelig havde en del økonomi. Og lige som på ens egen konto, handler det også på kropskontoen om at være i balance og gerne have lidt overskud til uforudsete udgifter og glæder. Man putter penge ind på kopskontoen, når man får sovet om natten, når ens stressniveau er lavt, når man får bevæget sig dagligt, når man får styrket sin krop, når man sørger for at konditallet ligger fint i normalområdet, det samme med fedtprocent og blodtryk, når man får spist sund mad i fornuftige mængder. Altså gør alt det, der er godt for kroppen.

En af mine kunder spurgte forleden, hvordan jeg egentlig havde det, efter jeg havde ligget ned i en måned og ingenting lavet. Og jeg kan bestemt mærke, at min krop er mærket af det. Jeg har simpelthen ikke den styrke i kroppen, jeg havde før; hvis jeg for eksempel skal vise en kunde en øvelse, kan jeg mærke, at det er væsentligt hårdere for mig, end det plejer. Det er jo klart, for ineffektivitet – for mit vedkommende total ineffektivitet – i fire uger vil få muskelmassen til at svinde væsentligt og få fedtprocenten til at stige. Hvis man så også kombinerer det med samlet at spise omkring 600 gram grønt på de fire uger (ja, på fire uger. Ikke per dag!, hvilket en kvinde på min stue og jeg også grinede meget af) så vil der hurtigt komme underskud på kontoen.

Men jeg ved også, at jeg ville have haft det meget dårligere i kroppen, hvis jeg ikke havde været i den form, jeg er i – både i forhold til bevægelse og kost.

Det her med at holde sig sund og skarp, det er virkelig en opsparing til dårligere tider. Ikke fordi jeg håber, at hverken du eller jeg får dårligere tider, men der kan ske uforudsete ting med dig eller nogen, du holder af, der gør, at træning, bevægelse og sundhed kommer i anden række.

Fok har spurgt mig, hvordan min krop havde det efter fødslen. Havde jeg kunnet gå hjem fra sygehuset lige efter fødslen, som jeg har gjort med mine andre fødsler, kunne jeg have svaret, at min krop havde det perfekt. Det var en fantastisk fødsel. Jeg havde ikke ondt nogen steder. Jeg var egentlig bare lidt medtaget, som man normalt er efter en helt almindelig fødsel.

Hvis jeg var mødt op på fødegangen med inaktivitet, overvægt og dårlig kost i bagagen, så tør jeg slet ikke tænke på, hvordan min krop ville have haft det.

Så det med at prioritere sundhed og bevægelse er langt mere end af kosmetiske grunde.

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment