Træning

Jeg har netop designet mit eget program:-))

En af de helt store fejltagelser folk gør i forhold til deres træning er ikke, at have en strategi for at nå deres mål. Og dermed mener jeg et skræddersyet program med fokus på netop det/de områder, de ønsker at forbedre.

En af de helt afgørende faktorer for min succes med, at hjælpe andre er, at jeg først laver en analyse, og dernæst udvikler et program, som den enkelte skal udføre programmet ca. 12 gange. Derefter evaluerer vi og udvikler et nyt program og laver en progression. Og dette i forhold til styrke/vægt, koordination, balance og kondition.

Praktisk talt alle som kommer til mig for at få vejledning og som træner i forvejen træner uden strategi. For mange er en fast træningsstrategi noget der kun er relevant for atleter. Men træner du kun 3 gange om ugen – forstå mig ret – så er det da super vigtigt, at de 3 timer bruges optimalt i forhold til dit mål og dermed din tid.

Har netop vejledt en kvinde, som havde medbragt sit træningsprogram. Og som jeg forklarede hende var der ikke noget galt med en eneste af øvelserne. Men øvelserne var bare ikke de rigtige i forhold til hendes krop, historik og dermed målsætning. Hvilket er og var årsagen til at hun selvom hun trænede programmet 3 gange om ugen ikke følte nogen fremgang.

Programmet indeholdte 2 varianter af planker, der jo har fået den helt store comeback. Dog var kvinden slet ikke stærk nok til, at udføre disse planker korrekt, hvilket gjorde at hun kompenserede. Og så er jeg reelt fuldstændig lige glad med, hvorlænge hun eller en anden kan holde sig i luften, når bugtrykket er forkert og ryggen svajer.

Dernæst havde hun 2 øvelser, som jeg kun ville give til en mandekrop. Og to andre øvelser som ikke gjorde nogen forskel på hendes ustabilitet.

Når en af mine trænere spørger mig og en øvelse er god svarer jeg altid: “Måske”. De fleste øvelser er jo som udgangspunkt gode. Men det betyder jo ikke, at de er “rigtige” for alle kroppe. Så for at kunne svare på om en øvelse er god er jeg nød til at analysere de pågældende krop, skader, stabilitet, holdning, formål etc.

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment