Har du brug for kost – eller træningsvejledning eller timer hos vores psykolog?

Af d. 4. maj 2014

Vi oplever at mange af dem som kontakter os for kostvejledning nogle gange har mere brug for vejledning i motion eller timer hos vores psykolog for at bryde deres vaner, fremfor en kostplan.

Forleden dag modtog jeg en mail fra en pige, der ønskede at tabe sig 5 kg. Indledningsvis bad jeg hende sende mig en oversigt over, hvad hun spiste. Hun fremsendte mig 3 dages kostindtag som var rigtig fint, og som ikke kunne være mindre – var min holdning – for at det stadig var sundt. Hun oplyste at det var hendes normale indtag af mad, men at der pga. depressive tanker om aftenen røg alt muligt andet ned. Hun gik ikke til nogen form for sport.

Mit råd var at hun kunne få vejledning ved vores psykolog, som også er uddannet træner. At de 5 kg hun ønskede at tabe skulle ske via øget bevægelse og at bryde mønstert med at spise slik, kage etc sent om aftenen pga. humøret. Den rigtige mad havde hun fuldstændigt styr på.

Nogle har brug for konkret råd og beregninger på deres kost. Nogen spiser fornuftigt, men bevæger sig alt alt for lidt, hvorfor de kun vil tabe sig på en kost, der består af vindfrikadeller (fordi de forbrænder for lidt). Og nogen har som sagt brug for hjælp til at bryde deres vaner med maden. Og det betyder på ingen måde, at der er tale om en dediceret spiseforstyrrelse.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.