Gode spise tips

Af d. 25. september 2011


–       Spis på det rette tidspunkt

Spis morgenmad inden for en time efter du er stået op, frokost ca. fire timer efter og aftensmad ca. seks timer efter din frokost. Hvis du har et dag job, skal du spise aftensmad før kl. 19.

–       Spis snack

En protein-snack, før du går i seng, kan hjælpe dig til at sove bedre.

–       Spis i ro og mag

Distrahering som læsning, fjernsyn, larmende miljøer og diskussioner ved middagsbordet kan have negative effekter på fordøjelsen. Hvis du er ophidset, skal du prøve at slappe af, før du skal spise.

 

–       Tyg maden grundigt

At tygge mad godt og grundigt er starten på fordøjelsen. Når maden er nedbrudt til mindre stykker og mikset sammen med mundvand og enzymet amylase, starter fordøjelsen af kulhydrater og sukker. Jo mindre madstykkerne er, når de er gledet ned, jo nemmere er det yderligere at nedbryde dem i maven. Derfor skal man undgå at drikke under måltidet, da det skylder maden uforarbejdet ned.

–       Spis langsomt

Lær at slappe af og nyd din mad. Sæt fokus på at tygge mad indtil den er flydende, før du synker (tyg 15 – 30 gange). Tag en pause før du tager den næste bid, og glem ikke at trække vejret.

–       Stop før du er mæt

Du føler dig mæt ca. 10 minutter efter et måltid, hvis du stopper med at spise, når maden begynder at miste noget af sin smag.

 

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.