Når du køber friskpresset juice får du et rent frugtprodukt. Det vil sige at der ikke er tilsat yderligere med mindre det er angivet. Det er tilladt at søde juicen med op til 150 gram sukker pr. liter, men hvis det er tilfældet skal producenten gøre opmærksom på det.

Den største fordel ved at drikke friskpresset juice frem for juice af koncentrat er smagen. Du går ikke nødvendigvis på kompromis med vitamin eller fiberindhold bare fordi du drikker juice af koncentrat.

Når man anvender koncentrat betyder det bare at man har trukket op mod 50 % af vandet ud af produktet for at det fylder mindre under transporten (hvilket kan have sine fordele for miljøet, hvis man køber importerede fødevarer), og derefter tilsat vandet igen inden produktet fyldes i forbruger-emballagen.

Desuden tilføjes ofte frugtpulp og celler (frugtkød) fra samme frugttype. Det er altså rigtigt frugtkød, du finder i koncentratjuicerne, men bare i behandlet form. Hverken vitaminerne eller fibrene tager skade. Somme tider tilsættes sukker og aromastoffer – men det SKAL der gøres opmærksom på via emballagen.

Den sidste ting man kan være opmærksom på i valget af friskpresset vs. koncentratjuice er at der kan tilsættes uforholdsmæssigt høje mængder vand i koncentratet, så det færdige produkt er fortyndet.

 

Friskpresset juice

Fordele: God smag, frugtkødet føles mere autentisk

Ulemper: Importerede produkter belaster miljøet unødigt, høj pris, nødvendigt at tjekke varedeklarationen for vandindhold, tilsætningsstoffer mv..

Juice af koncentrat

Fordele: Miljøvenligt, prisbilligt.

Ulemper: Kan indeholde kunstige aromastoffer, kan være fortyndet mere end godt er.

Personligt drikker jeg sjældent juice på grund af det høje sukkerindhold, men skal det være, vil jeg til enhver tid foretrække dansk, økologisk og friskpresset juice. Så går jeg ikke på kompromis med hverken smag, etik eller kvalitet.

 

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment