Fald i søvn mellem kl. 22 og 23 – og hold dig slank!

Af d. 9. august 2012

De fleste ved, at en god og tilpas lang nattesøvn er rigtig vigtig i mange henseender. Hvad mange mennesker ikke ved er, at det på ingen måde er ligegyldigt hvornår du får dine cirka 8 timers søvn.

Faktisk viser flere undersøgelser, at det i høj grad kan betale sig, at sørge for at falde i søvn mellem kl. 22 og 23. Mellem kl. 23 og 03 udskilles der betydeligt højere mængder væksthormon, kolesterolsænkende stoffer og leptin, som øger mæthedsfølelsen generelt – hvis man vel at mærke sover i hele dette tidsrum. Det kan altså ikke nytte noget at sidde med arbejdet og nyde roen efter ungerne er lagt til efter midnat. Gå i seng og sov!

Et videnskabeligt forsøg i Chicago viste, at en 37-årig mand, (som ellers kun havde 5 yderligere leveår ifølge lægen på grund af forhøjet blodtryk, overproduktion af insulin, overvægt og forhøjet kolesteroltal) tabte sig 15 kilo og fik normaliseret alle sine fysiske værdier blot ved at falde i søvn inden kl. 23 hver dag i de tre måneder.  Det siger ikke så lidt, vel?

Hvis du tror, at du slet ikke er tilstrækkeligt træt kl. 22, fordi du i forvejen har svært ved at falde til ro kl. 01, så er det meget muligt at du tager fejl. Netop mellem kl. 22 og 23 er der er åbent ”søvn-vindue”, hvor der udskiller høje mængder af søvnhormonet melatonin, som helt naturligt vil gøre det lettere for dig at falde i søvn, hvis du lægger dig i sengen til tiden.

Jeg ved udmærket godt at det er en super svær vane at ændre, men det betaler sig på så utroligt mange områder i sidste ende. De fleste mærker en markant forskel efter få dage, så giv det et forsøg og oplev den forskel, som det kan gøre for dig.

 

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.