Mens man spiser, bliver kroppens mæthedscenter stimuleret på mange forskellige måder. For eksempel bliver mavesækken mere og mere fuld efterhånden som man spiser. Det er ét signal. Men samtidig har vi også en masse smagscentre, som skal stimuleres, inden kroppen bliver ”tilfreds”.

Så én ting er mængden af maden, en anden er sammensætningen og kvaliteten af den mad, vi spiser.

Her er det interessant at se på kvaliteten af vores fødevarer. Selvom kroppen ikke når at registrere sunde fedtsyrer, forskellige vitaminer og fibertyper mens man spiser – hænger det samlede smagsindtryk ofte sammen med kvaliteten på fødevarerne. Dine smagscentre bliver ganske enkelt mere tilfredse af at spise et godt stykke økologisk kyllingelår, end en omgang frossen lørdagskylling. Selvom vi måske ikke selv kan definere forskellen, kan kroppen kende nuancerne i smagen, og vil dermed føde sig mæt tidligere – og ikke mindst føle sig mæt i længere tid, når man spiser fødevarer af høj kvalitet.

Man kommer selvfølgelig langt med at smage sin mad til så der både er sødt, salt, surt, bitters og umami i måltidet – men der er ingen tvivl om at den største tilfredsstillelse kommer fra rene, naturlige, uforarbejdede og økologiske fødevarer, som har haft tid til og mulighed for selv at udvikle smag på baggrund af et reelt højt indhold af nærende vitaminer, mineraler, fibre og sunde fedtsyrer.

Din krop er klogere end dig, så spis noget ordentligt og lad kroppen definere hvor meget du har brug for, ud fra ærlige fødevarer, der ikke udgiver sig for at være andet, end de er.

2 kommentarer

  1. Hej.

    Jeg vil virkelig gerne have en flad mave til sommer. Jeg tager ca. 100 mavebøjninger vær’ aften, men syntes ikke det er nok. Hvad syntes du at jeg kan gøre for at den bliver HELT flad? Hilsen Clara

  2. Hej Clara,

    Almindelig maverulninger er ikke optimalt for at få flad mave. At få maven fald er oftes en kombination af et vægttab og at tone musklerne op. Og i den forbindelse er det vigtigt at huske, at man desværre ikke kan punkt-fedtforbrænde. Ofte kan det også skyldes at maven er oppustet.

    For at få maven fladere er det mere relevant at træne den tværgående og de skrå mavemusklerne end de lige mavemuskler.

    Hvis du mailer et foto af din mave (bare uden hoved). Gerne både forfra og fra siden. Så kan jeg lave et indlæg med mere konkrete forslag:))

    Kærlig hilsen og god weekend.

    Lotte

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment