Kost

Selleri er overalt at se på de diverse hjemmesider, blade, blogs og meget med. Det er blevet bygget op til at have fantastisk, nærmest overnaturligt, egenskaber der kan kurer et flertal af problemer; alt fra eksem til allergier og inflammation. Selleri er nu kommet under den kategori der kaldes for superfoods (som egentlig bare er mad med et højt niveau af antioxidanter og god næringsværdi).
Der er dog meget få studier der undersøger hvor vidt selleri forbereder dit helbred, i stedet er der fokus på om fordele ved at indtage micronæringsstoffer der er i selleri. Navnlig indeholder selleri to antioxidanter kaldet apigenin (Ali, F., et. al) og luteolin (Nabavi, S., et. al), der kan have på positiv virkning på inflammation, allergi, gigt, neurodegenerative sygdomme, højt kolesterol, højt blodtryk mm.
Selvom dette lyder helt fantastisk, skal du huske på at det er det der er antioxidanter funktion at helbrede koppen ved at bekæmpe frie radikaler som kan gøre os syge. Disse findes i et hav af madvarer. Så inden du går amok i selleritrenden, så husk at en sund og varieret kost godt med grønt og frugt vil din krop blive endnu gladere for da du forkæler med et større spektrum af antioxidanter.
Nabavi, S., Braidy, N., Gortzi, O., Sobarzo-Sanchez, E., Daglia, M., Skalicka-Woźniak, K. and Nabavi, S. (2015). Luteolin as an anti-inflammatory and neuroprotective agent: A brief review. Brain Research Bulletin, 119, pp.1-11.
Ali, F., Rahul, Naz, F., Jyoti, S. and Siddique, Y. (2016). Health functionality of apigenin: A review. International Journal of Food Properties, 20(6), pp.1197-1238.
Natalie Olsen, A. (2019). Celery juice: Benefits and myths. [online] Medical News Today. Available at: https://www.medicalnewstoday.com/articles/324932.php [Accessed 20 Aug. 2019].

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment