Er peanuts sunde?

Af d. 4. september 2013

Jeg har fået et spørgsmål som lyder: “Jeg vil gerne skifte nogle af mine mange brød-mellemmåltider ud med noget andet. Kan det være en fordel at spise nogle blandede nødder som et mellemmåltid, hvor peanuts indgår? Jeg kan ikke rigtigt finde ud af, om peanuts generelt  er sunde eller usunde. Der er selvfølgelig meget salt i, men er “resten” egentligt ikke sundt nok?  Kan du hjælpe med lidt opklaring?

Svaret er:

Nødder er rigtig, rigtig sunde og indeholder mange gode fedtsyrer, vitaminer (særligt E- og B-vitaminer) og mineraler (særligt kalcium, magnesium og kalium), men de indeholder samtidig også rigtig meget fedt. Så er man i en vægttabssituation, skal man tænker lidt over hvor mange nødder man spiser – særligt som mellemmåltid, da man hurtig kan køre mange kalorier ind på kontoret eller foran computeren.

Eksempelvis indeholder 10 stk. af følgende nødder således:

  • Hasselnødder: 72 kcal, 5,9 g fedt, 1,8 g protein, 3,5g kulhydrat.
  • Mandler: 64 kcal, 4,7g fedt, 2,5g protein, 3,5 g kulhydrat
  • Jordnødder: 85 kacl, 7g fedt, 3,4g protein, 2 g kulhydrat
  • Peanuts (Kims) 88 kcal, 7,5 g fedt, 3,4 g protein, 2,4 g kulhydrat.

Jeg vil anbefale, at du spiser nødder uden salt eller sukker for den sags skyld, da man herved opnår den største sundhedsværdi. Jordnødder er altså et bedre valg end peanuts der er ristet i olie og derefter saltet.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

16 kommentar

  1. Hej, jeg vil gerne vide om du kan give mig navne de 5 sundeste type nødder til at spise i hverdage i det daglige kost.

    1. De 5 sundest nødder er valnødder, mandler, hasselnødder, peanuts (usaltede) og pecannødder. Disse nødder har et højt indhold af kostfibre, protein og fedt fordeling, betydende at de er højere i umættede fedt end i mættede – også i forhold til andre nødder.
      Derudover har de et højt indhold af E-vitamin, zink, kalcium og magnesium; som har stor betydning for vedligeholdelse af vores knogler, tænder, hår, negle, hud og immunforsvar.

  2. Jeg styrketræner 2-3 gange om ugen.

    Er det sundt at spise peanuts i hverdage i den daglige kost?

    1. Hej Mohammed,

      Jeg vil ikke spise peanuts hver dag af den grund jeg forklarer i indlægget. Også selv om du træner.

      Og som med andet mad vil jeg anbefale at variere. Dvs. spise forskellige nødder. Som du også skal med dine protein kilder, grønsager etc.

      Kh Lotte

  3. Er det ok at spise saltede peanuts hver dag, hvis mit kolesterol tal rr for højt.

    1. Hej Jenny,

      Hvis du har for højt blodtryk skal du spise dem uden salt og krydrede, men helt naturlige jordnødder. Dette fordi salt er høj i natrium og kan øge blodtrykket. Ej heller de ristede jordnødder som er stegt i ekstra fedt og normalt også salt er gode for dig.

      Og så skal du også tænke på energimængde – altså kalorierne, hvis din vægt er for høj:))

      Kh og god weekend.

      Lotte

    1. Kære Bastian,

      Det lyder af meget:)))

      Det er altid sundeste at få noget fra de forskellige kostgrupper og dermed ej kun spise meget fra en.

      Hvad spiser du ellers??

      Kærlige hilsner

      Lotte

    2. Kære Betina,

      Her en oversigt per 100 gram:

      Cashewnød 47.8 g
      Mandler 49.2 g
      Peanuts (usaltet) 49.2 g
      Hasselnød 49.3 g
      Pistacie 46 g
      Valnød 64,3 g
      Paranød 65 g
      Pekannød 75.2 g

      Kærlig hilsen

      Lotte

    1. Hej Niels,

      Forstår ikke helt din kommentar. Det passer ikke til det indlæg, hvor den kommer op. Kan du uddybe.

      Kh Lotte

  4. Thanks foг one’s marvelouѕ poѕting! I actually enjoyeɗ reɑding it, you could
    be a gгeat author.I will ensure that I bookmark your Ьlog and definitely wilⅼ come back later on. I want to encourage
    continue your great posts, hаve a nice holіday weekend!

  5. Hva hvis man har forhøjet kosteroltal hvad skal man så spise af nødder er peanut fint selv om de saltet

    1. Alle nødder er anbefalet at spise. Dog anbefales det klart at undgå saltet og karamelliseret.