Mælk er for mig primært noget der kommer fra et bryst. Dyr drikker mælk som unger. At vi bliver sundere af at drikke mælk, er for mig et kæmpe markedsføringsshow. Vi har en af de største fremkomster af knogleskørhed i Danmark, og vi er en af de mest mælkedrikkende lande i verden. Så det hænger på ingen måde sammen. Stærke knogler får man primært ved at de udsættes for belastning.

Det er også sådan at små børn har evne til at optage mælkesukkeret, som i løbet af opvæksten nedsættes.

Når det er sagt er jeg ikke i mod mælk, eller bange for det. Mine børn får økologisk mælk på deres morgenmadsprodukter som alle andre børn. Men jeg bygger ikke min egen kost op omkring et mælkeindtag. Yoghurt og fuldfed ost indgår i min diæt og det jeg anbefaler mine kunder. Dog anbefaler jeg ikke low fat. Og jeg anbefaler ikke at man spiser en skål yoghurt som det eneste om morgen. Det mætter ikke nok. Yoghurt for mig er et let måltid, og eller tilbehør til eks. en omelet, eller andet protein om morgenen.

 

  • Du får ikke stærke knogler af kun at drikke

mælk! Det kræver en fysisk indsats ligesom når du

skal opbygge muskler.

  • Alle former for løb, hop, dans

og styrketræning er

gode knogleforstærkere.

  • Gode kilder til calcium er brune ris,

hvide bønner, grønkål, spinat, figen, mandler, sesamfrø, rødspætte, laks og æg.

 

 

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment