CoachingKostTræning

Din krop er sund, når den er i balance. Men hvad er balance og sundhed egentlig helt konkret?

For at kunne forklare det hurtigt og nemt, har jeg fundet på begrebet „Kropskontoen“.

Det begreb sætter sundhed ind i en ramme og viser dig, at sundhed handler om dine handlinger og vaner.

Det er enkelt: Du er sund, hvis du har overskud på din kropskonto. Spørg dig selv, om du har overskud på kontoen.

Du sætter penge ind på kropskontoen, når du gør ting, som opbygger din krop, og omvendt trækker du på kontoen,

når du ikke giver din krop den kost, træning og hvile, den har brug for.

Med det siger jeg ikke, at kroppen tager skade af at få for lidt søvn og hvile i en periode.

Du kan også spise usundt og springe træningen over nogle gange, hvis du førhen har sat penge ind på kontoen,

så der er noget at tage af. Men trækker du på kontoen over en længere periode, vil balancen ændre sig.

Og når du er gået i minus, vil din krop sende dig advarsler.

Sæt penge ind på kropskontoen:

Sov 7–8 timer hver nat, og ophold dig i sengen i mindst 8 timer.

– Gå i seng senest mellem kl. 22 og 23.

– Spis efter 80/20-princippet.

– 5 dage om ugen spiser du 100 procent ernæringsmæssigt sundt, hvilket er et korrekt forhold

mellem protein, kulhydrat og fedt – det svarer til de 80 procent. På ugens to sidste dage er der plads til lidt lækkerier,

som beriger dine smagsløg og dit liv – det svarer til de 20 procent.

– Dyrk højintensiv konditionstræning og styrketræning 3 timer om ugen.
– Bevæg dig desuden hver dag i mindst 30 minutter ved lav intensitet (gang, cykling, havearbejde, rengøring el.lign.).
– Sørg for et lavt stressniveau. Prioriter dage, hvor din krop og dit sind kører i et roligt tempo, så du kan lade batterierne op.
Når du trækker penge ud af kropskontoen, er det fordi:
• Du går sent i seng og sover for lidt.
• Du spiser ikke efter 80/20-princippet og
sørger ikke for at få den rigtige fordeling af
protein, kulhydrat og fedt.
• Du er ikke aktiv dagligt og træner ikke din
krops styrke og kondition.
• Du har et højt stressniveau og kører i et
højt gear, hvor du befinder dig mere i hovedet
end i kroppen.
• Du lytter ikke til din krops signaler.
Hvordan står det til med din kropskonto?
Tænk over, hvordan dit kontoudtog ser ud, og
hvad du kan gøre nu for at skabe balance og
overskud på kontoen.

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Post comment