Derfor skal du træne med høj intensitet!

Af d. 11. januar 2016

Hård træning medfører en forhøjet forbrænding, som blandt andet skyldes at kroppen bruger energi på at fjerne ophobet mælkesyre, forsyne de trætte muskler med næringsstoffer og reparere de ødelagte muskelfibre. Således er din forbrænding højere end normalt i op til 24 timer efter hårdtræning. Dvs. du forbrænder ikke kun under selve aktiviteten, men også efter, hvilket er en af grundene til, at du ikke skal holde igen under træningen (læs: træne ved lav intensitet med det formål at forbrænde fedt). Hård træning medfører en større efter-forbrænding, ganske simpelt fordi kroppen er blevet slidt, og det efterfølgende ”reparationsarbejde” er stort. Det er absolut okay at du træner ved lavt intensitet, men du må bare ikke tro, at du skal gøre det for at forbrænde mest fedt. Intensiteten skal hænge nøje sammen med din form. Og vigtigst af alt, så skal du vælge noget du synes er sjovt, for så træner du oftere og længere. Når du er i god form, er hjertets evne til at pumpe iltet blod gennem kroppen bedre, ligeledes er musklernes evne til at udvinde ilt bedre. Jo bedre form du er i, jo mere ilt og benzin (glukose og fedt) kan du optage hurtigt i musklerne. Endvidere kan træning sænke kolesteroltallet og blodtrykket og reducere risikoen for type II diabetes.

Når du træner, udskilles bl.a adrenalin, glukagon og væksthormon i blodet. Væksthormonet er det mest fedtforbrændende hormon i kroppen. Det udløses ved hård træning, og dets job er at genopbygge kroppens muskler. Folk, der ikke træner, mister gradvis muskelmasse. Over en ti-årig periode falder grundforbrændingen med fem procent. Dette er årsagen til, at mange mennesker føler at de har taget på, når de bliver ældre. Rigtig mange af mine kunder fortæller, at de kan mærke en forandring i deres forbrænding, efter de er fyldt tredive. De fortæller, at de tager på, selvom de har de samme kostvaner, som de havde i starten af tyverne.

Tænk på, at jo større muskelmasse, jo større grundforbrænding. Muskelmasse er et aktivt væv, dvs. det kræver energi for at overleve. Fedtvæv er passivt væv. Den daglige effekt af regelmæssig motion er, at den nedsætter din appetit og øger dit energiniveau.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.