Det kan du gøre for at få en god søvn – af Peter Lund Madsen

Af d. 25. marts 2014
1. Hav et dejligt soveværelse med en god seng, som passer dig med hensyn til størrelse, madrastype og sengetøj.
2. Sørg for en god temperatur i soveværelset – det må ikke være for varmt eller for tørt.
3. Husk at sengen næsten kun er til søvn. Tag ikke arbejde med i sengen, hav ikke et fjernsyn foran den – du skal kun forbinde sengen med at sove (stort set).
4. Stå op på samme tid hver dag – også gerne på fridage. Det styrker kroppens indre ur.
5. Dyrk ikke udmattende motion lige før, du skal i seng. Gør det hellere et par timer før. Det er dog fint med en gåtur eller
andre aktiviteter i moderat tempo.
6. Undgå store måltider, kaffe, cola og andre stimulanser, inden du går i seng.
7. Men gå ikke sulten i seng. Spis hellere et lille mellemmåltid, helst proteinholdigt og gerne med noget varmt at drikke, f.eks.
beroligende te.
8. Hvis du har problemer med at falde i søvn, kan du prøve at tage et varmt bad umiddelbart inden, du lægger dig. Det kan virke søvnfremkaldende.
9. Hvis du ikke kan sove, eller vågner og ikke kan falde i søvn igen, så stå op (for at undgå at skabe en betinget refleks, som
forbinder sengen med ikke-søvn). Læs en bog (ikke for spændende), løs kryds-og tværs eller lignende. Når du føler dig
søvnig, kan du gå tilbage i seng.
10. Forsøg med forskellige afspændingsteknikker eller lyt til stille, beroligende musik, som du kan lide. Sørg for at have et apparat, som slukker af sig selv.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.