De rigtige kulhydrater er helt nødvendige for sundheden!

Af d. 16. oktober 2012
Jeg vil gerne bidrage til, at rette op på en meget stor misforståelse… Folk er begyndt at se på kulhydrater som noget, man for enhver pris skal undgå. Det er helt forkert! Der er forskel på kulhydrater – og det vil jeg vende tilbage til…

Kroppens energistofskifte er afhængigt at kulhydrat og de gældende anbefalinger siger, at 55 % af energien, bør komme fra kulhydrat.

Det er sandt, at undersøgelser viser, at man taber sig hurtigst ved at skære ned på kulhydrater – men det betyder ikke på nogen måde, at det er sundt at undgå kulhydrater i det hele taget. Der er forskel på sund kost og slanke-kost!

Et nyere svensk studie har faktisk vist, at det kan have store helbredsmæssige konsekvenser, hvis man lever på en kost med masser af protein og minimalt indhold af kulhydrat i længere tid. Derfor er det vigtigt at overveje hvor længe man vil nægte sig krop adgang til kulhydraterne, blot for at opnå et hurtigt vægttab! (Hvis du har en sundhedstruende overvægt, er det naturligvis en anden sag).

Kulhydrater indgår som kemisk bestanddel i en lang række vigtige stoffer i kroppen og har dermed mange andre funktioner, end at være ren energikilde. Flere af dine organer kan simpelthen ikke fungere hvis de ikke får tilstrækkeligt at de rigtige typer kulhydrat. Det gælder eksempelvis hjertet, leveren og hjernen. Desuden er et velfungerende hormonsystem afhængigt at kulhydrat.

Men, men, men… Det er altafgørende, at du vælger de rigtige kulhydrattyper. Raffineret sukker og andre forarbejdede fødevarer (fx hvide ris, hvid pasta og hvidt brød) er kun at anbefale til folk, der dyrker eliteidræt. De har brug for de hurtige kulhydrater for at restituere optimalt.

Vi andre, som dyrker daglig moderat eller måske slet ingen motion, har ikke brug for de hurtige (og næringsfattige) kulhydrater. Vi bør derimod spise kulhydrater fra grøntsager, rugbrød, brune ris, bælgfrugter og kartofler. På den måde får vi både gode kulhydrater, og et bredt spektrum at vitaminer, mineraler og både opløselige og uopløselige kostfibre.

Husk derfor, at det er nødvendigt med kulhydrat og ikke usundt! Du skal blot sørge for at spise de rigtige typer.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.