Brith Tychsen: Forkert kost, dårlig samvittighed = Træning

Af d. 18. september 2012

Som en kvinde med en generel sund appetit og sød tand, har det at holde den slanke linie ført til mange slankekurer, kost typer og adskillige restriktioner og udelukkelse af diverse fødevare i kosten.

Atkins, vegetar, rawfood, blodtype diæt, vægtvogterne mm. Vi bliver bombarderet med den ene mirakel kur efter den anden og jeg er ikke bleg for at indrømme at jeg hver gang har kastet mig frådende over en ny dille i håb om en slank, sund krop.

Ingen af dem har dog virket rigtig for mig og er hurtig faldet tilbage til mine egne selvopfundne regler og indbildte sunde kost vaner.

Kød er usund, da vegetarer er slanke, undgå stivelse, sukker, mejeri produkter, da det skaber fugt i kroppen, ect.

Springer morgen mad over, tager en  kop kaffe og evt. en bid frugt, brød eller andet lige for at tygge på noget. Frokost er noget grønt og protein drik/pulver. Aftensmaden er til gengæld et fest måltid, da jeg jo ikke rigtig har spist noget i løbet af dagen så kan jeg jo godt tillade mig at give den gas nu.

Dette har været mit problem, at snyde sig selv og tro man er sund. For på trods af mine restriktioner, så har der jævnligt sneget sig lidt slik, blød, stivelse mm. ind, i den tro at det kun er en lille bid og jeg jo ikke fik morgenmad ellers hvad man nu kan bruge som undskyldning.

Men den dårlige samvittighed lurede lige om hjørnet, når jeg har syndet og straks begynder den indre lommeregner at beregne konsekvensen 1 Marsbar = Løb 23 min ved 10 km/t.

Alt overspisning eller indtagelse af usunde ting, blev forsøgt udlignet med motion. Så de daglige 2-3 timer blev lige forlænget med 20-30 min. Eller en times holdtræning senere på dagen.

Med den konsekvens at jeg blev mere sulten og træt, da jeg træner på i forvejen tomme resurser og kroppen skriger på hurtig energi. Så jeg giver efter og tager en energi bar/drik eller andet i den tror det er sund. men glemmer det indeholder mange koncentreret kulhydrater, farvestof, E numre mm.

Hver dag var en balance gang mellem indtagelse af mad og udligning i form af træning, tankerne kræsede konstant om hvad jeg puttede i munden og hvad det krævede af motion at opveje ligevægt i regnskabet igen.

Så da Lotte forud for bootcampen bad os nedskrive vores kost i tre dage, var det noget at et chok. Jeg var næsten flov over at sende det til hende. Spise jo ikke noget reelt måltid ind til aften, og småsnackede gennem dagen og overraskede nok røg der en del sukker og kulhydrater ind på den konto.

Så det var noget af en udfordring, at ændre kosten til Lottes way. Ikke kun skulle jeg samle mine måltider til kun at være 3, men det skulle også være store, ordentlige portioner. Hvilket er rimelig angst provokerende, når man ikke er, vandt til at spise noget særligt i løbet af dagen. Og nu skal æde som et svin, og kun træne 1 time 2-3 gange om ugen. Til gengæld er den store mængde kød total optur, nu kan jeg fråde i kød, som jeg egentlig godt kan lide, men har undgået pga. af mine urimelige madvaner.

Jeg troede det var løgn og at jeg skulle rulle fra det her bootcamp som en flødebolle, men allerede efter nogle uger kunne jeg se og mærke at kroppen ændrede sig og blev slankere og mere tonede.

Og som om dette ikke var nok, så er der ingen kalorie tælling og mængde angivelser. Det handler om at lytte til kroppen og spise til man er mæt.

Den ændrede kost, har givet mere energi i hverdagen og til min træning. Nu træner jeg ikke for at kunne spise, men spiser for at kunne træne.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.